Forsiktig anslått som regner vi med en økning på 20 prosent, sier markedssjef Halfdan Tangen jr. til Dagbladet.no.
Fram mot våren og sommeren regner han med at det er nordmenn som utgjør det ekstra trøkket.
 Filmen skal lanseres over hele verden, og fra neste sommer vil vi for alvor merke ekstra pågang som følge av «Kon-Tiki»-spillefilmen på verdensbasis, sier Tangen.
I to år har han reist i Europa og Russland og holdt foredraget «Thor Heyerdahl, Kon-Tiki og verdien av en Oscar». Han snakker om noe som kan bli en «Kon-Tiki»-feber  en «epidemi».
 Det var Oscar-prisen for Beste dokumentarfilm i 1951 som gjorde Thor Heyerdahl virkelig kjent. Filmen er blitt sett av millioner på kino og tv. En ny film, enten den skulle få en Oscar eller ikke, blir lagt merke til verden over.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 28.08.2012 klokken 09.15