Cruisetrafikken langs norskekysten bringer med seg turister og inntekter, men samtidig slipper skipene ut tonnevis av svovelholdig diesel, tungolje og kloakk.
 Dette er den desidert mest forurensende formen for turisme som finnes, sier forsker Otto Andersen i Vestlandsforskning til Bergensavisen.
I 2005 besøkte 324 000 turister Norge med cruiseskip. Disse slapp ut 356 000 tonn CO2 på sin reise langs kysten. Siden den gang har antallet cruiseskip økt betraktelig.
Vil ha vekk dieselbombene
I dag er Oslo og Bergen de to største cruisehavnene i Norge. I 2012 forventes det 337 cruiseanløp i Bergen. Det er nok til ny rekord. Skipene bringer med seg en halv million mennesker, til glede for turistnæringen. Men mange mener at inntektene ikke er verdt forurensningen.
 Vi kan ikke fortsette å la dem legge enorme dieselbomber midt inne i byen vår, sier bystyrerepresentant for Byluftslisten, Endre Tvinnereim til NRK.no.
Byluftslisten mener at løsningen på problemet er å få cruiseskipene over på landstrøm. En rapport fra Veritas viser at en kan spare miljøet for 200 000 tonn CO2 ved å bygge ut landstrømsanlegg ved norske havner.
 Cruiseskipene må gjerne komme, men de må forurense mindre. Og vi må bruke havneavgiftene på en slik måte at man betaler etter hvor mye man forurenser, sier Tvinnereim.
Pengene mener han bør gå til et fond som betaler for landstrøm i havnen, og skip som ikke kan koble til, burde ikke få lov til å anløpe.
Oslo går foran
Oslo Havn arbeider i disse dager med å tilrettelegge for landstrøm for cruiseskip, og håper å kunne tilby dette allerede neste år.
 Vi vil gjøre det mer attraktivt for miljøvennlige skip å komme til Oslo. Vi satser heller på gulrot enn pisk, sier informasjonssjef Anne Kristin Hjukse til NRK.no.
De håper at cruiseskipene vil koble seg til raskest mulig.
 Dette satser vi på av miljøhensyn. Når man ligger midt i byen, så må man jo tenke på miljøet. Og vi ser at det fungerer, sier Hjukse.
Oslo Havn er allerede i gang med å tilby lavere avgifter for de skipene som slipper ut minst.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 01.08.2012 klokken 09.40