Det går mot rekord for salg av reiser ut av Norge i sommer.
 Salget av charterreiser for hele 2012 vil ligge i underkant av 1,2 millioner turer, og det er en økning på om lag syv prosent i forhold til det svært gode året i fjor, sier Rolf Forsdahl, direktør for Reise Utland i Virke.
Det er de tradisjonelle reisemålene rundt Middelhavet som drar de fleste charterturistene, og Hellas vil få over ti prosent flere nordmenn på besøk i år enn sommeren i fjor.
En bransjeundersøkelse Virke har foretatt, viser at ingen reisebyråer eller reisearrangører forventer lavere omsetning i sommer enn den de hadde i fjor. Om lag halvparten forventer en økning.
Usikkert i Norge
Her hjemme er optimismen ikke like stor. Den økonomiske krisen i euro-området gjør at turistnæringen i Norge har nedjustert forventningene til 2012-sesongen.
 Ved årsskiftet håpet næringen på en liten vekst i 2012, nå venter aktørene omsetning som i 2011 eller litt lavere, sier Hilde Charlotte Solheim, direktør for Reise Norge i Virke.
Dermed hindrer den vedvarende økonomiske turbulensen i Eurosonen veksten mange i turistnæringen hadde håpet på. Mens den delen av norsk reiseliv som leverer tjenester til norsk næringsliv, offentlig sektor og norske forbrukere nyter godt av den sterke norske økonomien, merker internasjonalt rettet turisme situasjonen i Europa.
 Som ventet går det trått i landene sør i Europa som er direkte berørt av krisen. Mer uventet er det at markedene i Nord-Europa, blant annet Tyskland, er nervøse før høysesongen, sier Solheim.
Prisen betyr mer
Hun forteller at turoperatørene rapporterer om avventende kunder, selv om kanselleringer og sene bestillinger gjør det umulig å gi en endelig fasit før sesongen er over. Den høye kronekursen mot euro skaper også hodebry for turistnæringen.
 Norge er dyrt fra før og i turbulente tider blir markedet enda mer prissensitivt, framholder Solheim.
Lyspunktene for turistnæringen finnes blant annet i flere av de oversjøiske markedene, som fortsatt er små, viser en god vekst.
 Det er gledelig at vi kan se vekst i markeder der vi er små, men hvor vi vet at potensialet på sikt kan være stort. Dette er markeder der vi er for små til å drive med omfattende markedsføring, men hvor norske turoperatørene er til stede og lykkes i å øke antall gjester, sier Solheim.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 15.06.2012 klokken 18.10