De moderate forventningene er et tegn på usikkerheten som råder i reiselivsnæringen i inn- og utland generelt. Årets sommersesong hviler på mange usikkerhetsmomenter, sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.
I en undersøkelse som Innovasjon Norge har foretatt, svarte bare 13 prosent av de spurte norske reiselivsaktørene at årets sommersesong nok ikke ville komme opp på fjorårets nivå. Antall gjestedøgn på det norske markedet har vist en god tendens så langt, og flertallet av reiselivsaktørene tror på vekst.
 Norge har hatt en økning på fem prosent i antall utenlandske gjestedøgn i årets fire første måneder. Så langt kan en si at året har vært relativt bra, sier Tuftin.
Selv om mange nordmenn ferierer i eget land, har andelen feriereiser i Norge aldri vært lavere enn i 2011, viser tall fra Statistisk sentralbyrå. I 2011 ferierte 61 prosent nordmenn i eget land, en nedgang fra 66 prosent i 2010. I 2005 var denne andelen på hele 71 prosent.
Etterlyser kreative feriepakker
Mer aktiv markedsføring og et bredere tilbud av spennende feriepakker, er grep den norske reiselivsnæringen må ta, mener Innovasjon Norge og peker på «all inclusive»-begrepet. I «all inclusive» inngår noe mer enn tre måltider og noen gratis drinker. Selve poenget er å tilrettelegge ulike aktiviteter i et sammensatt program, og da ofte i et samarbeid mellom ulike aktører.
Dette er ideer norsk reiseliv bør se mer på, for i jakten på utenlandske gjester etterlyses det større kreativitet innen norske reiselivsaktører.
 Vi må bli flinkere til å lokke turister til Norge med skreddersydde pakker, sier Tuftin til Ntb.
Et bedre og tettere samarbeid mellom lokale aktører, er også blant de markedstiltakene som norsk reiseliv kan bli bedre på, mener han.
 Utfordringen for norsk reiseliv er også i større grad å markere seg i kampen om de internasjonale turistene, sier Tuftin.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 07.06.2012 klokken 09.15