Da Skyways-konkursen ble kjent i går, var Braathen rask med å få Sverigeflyg i luften på rutene ArlandaÂVisby, HalmstadÂBromma og VäxjöÂArlanda. Dagens flåte på rundt 20 fly i Sverigeflyg holder til å trafikkere de nye rutene, skriver Finansavisen.
 Vi nøyer oss med å utvide på tre ruter, fordi vi vet at det er mulig å få disse lønnsomme. Skyways gikk overende fordi de hadde mange tynne og ulønnsomme ruter. I Sverige bruker folk bil og tog langt mer enn i Norge, sier Braathen til avisen.
Les også: Skyways og City Airline er konkurs.
Braathen er i ferd med å bygge et regionalt nettverk under SAS og Norwegian på svensk innenriks.
 Vi skal bli et svensk Widerøe, bare uten anbudsrutene som de har bygget deler av forretningsmodellen på i Norge. Snart er det bare oss igjen blant de mellomstore selskapene i Sverige, sier han.
Flyr i pluss
Virksomheten i Malmö Aviation gikk med 80 millioner svenske kroner i overskudd i 2010, og Braathen har lenge vært klar på at forventningene til fjoråret var lavere fordi selskapet hans fikk konkurranse av Norwegian på stamrutene i Sverige, i tillegg til SAS.
Målet skal ha vært et overskudd på 40Â45 millioner kroner. Sverigeflyg har et lite overskudd og håper på flere stordriftsfordeler.
 Vi nådde budsjettet i Malmö Aviation. Med en tredje aktør visste vi at lønnsomheten ville bli lavere, men jeg tror vi er de eneste som tjener penger på svensk innenriks i dag. Det tror jeg vi klarer i år også, sier Braathen.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 23.05.2012 klokken 10.00