De siste seks årene har Lillehammer Turist (LT) utviklet seg fra å være nettopp det Shiona Law hos Radisson Blu nå kanskje ønsker, et rent formidlingskontor for turister som stikker innom for å få hjelp, sier Hogne Høstmælingen i Hunderfossen Familiepark til Lillehammer byavis og skryter også av hva styret i LT har fått til.
Ole Farmen i Hafjell er enig:
 LT har klart det nesten utrolige, å få 130 reiselivsbedrifter, små og store, til å løfte i lag og ikke minst samarbeide. Og i tillegg klart å få samlet distriktets reiseliv til et rike, fra Fronskommunene til Ringsaker. Om ikke det er nok, både fylke og kommuner er med på dette løftet.
Les også: Misfornøyd med Lillehammer Turist.
 Det er gjort en imponerende innsats fra de ansatte hos LT for å få dette samarbeidet opp å gå, skyter Egil Ulateig i Olympiaparken inn.
 Vi markedsfører nå alle Lillehammer som lokomotivet blant destinasjonene, og har vært tidlig ute med det næringsminister Trond Giske ønsket og krevde her forleden, at det må store, regionale destinasjonsselskaper til for å få fart på næringen og turiststrømmen, fortsetter han.
Litt selvkritikk
Hogne Høstmælingen i Hunderfossen Familiepark, Ole Farmen i Hafjell, Torbjørn Auflem i Birkebeineren Hotel og Apartments, Liv Gun Gratzer hos Mølla Hotel, Erik Ulateig fra Olympiaparken og Aud Hulberg i Lillehammer Sentrum er alle enige om en ting: Den interne og lokale markedsføringen kunne vært bedre.
 Internt har vi nok en jobb å gjøre for å favne nye, innflyttede ledere bedre. Det er kanskje ikke alltid de får med seg hele bildet og historikken, mener Aud Hulberg.
Hogne Høstmælingen minner om at siden 2007 har det tross alt vært en vekst på hele ti prosent i antall gjestedøgn i distriktet, og det i en periode der det har vært kraftig vekst i antall gjestesenger hos konkurrentene rundt Gardermoen, på Trysil og på Norefjell.
Felles for dem alle er et sterkt ønske om at det må samarbeides og at Lillehammer Turist er et perfekt organ i så måte.
 Det er viktig å verne om prosjektet Lillehammer Turist. Vi ønsker ikke at flere års møysommelig og langsiktig arbeid skal være bortkastet. Vi har brukt mange år på å komme så langt som vi er, sier de.
 Derfor er vi uenig i deler av kritikken som sto i Byavisa forrige uke og ønsker Radisson Blu hjertelig tilbake. Det er når vi samarbeider vi er sterkest, avslutter de.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 16.05.2012 klokken 16.00