Reiser du på denne billettklassen går du i såkalt «fast track» i sikkerhetskontrollen, du får et lett måltid om bord, flere Eurobonus-poeng og muligheten til å endre billetten din. Prisreduksjonen vil ifølge SAS ligge på mellom 26 og 30 prosent på de fleste flyvingene.
 Brussel, Amsterdam, Paris og Roma er eksempler på destinasjoner med reduksjon på 30 prosent eller mer, sier informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, til Vg.no.
Minst prosentvis avslag er det på ruten StavangerÂAberdeen, den har en reduksjon på 12 prosent og skiller seg ut fordi det er en kort strekning.
Mer til flere
 Håpet er at vi får flere reisende på denne klassen. Vi ser en trend i markedet hvor de reisende stiller større krav til komfort, samtidig som de ikke vil betale businesspris. Det er disse reisende vi nå vil nå ut til, sier Johansen.
Førsteamanuensis Peder Inge Furseth ved Institutt for innovasjon og økonomisk organisering ved Handelshøyskolen BI, mener at prissenkingen er en respons på den stadig økende konkurransen fra Norwegian.
 Det har jo skjedd lite nytt i flyverdenen i det siste, og nå er mange reisende lei av lite komfort. Economy Extra-klassen har kostet for mye i forhold til hva man har fått tilbake, men med en reduksjon på disse billettene tror jeg SAS kan øke sin kundemasse, sier Furseth til Vg.no.
Ifølge Furseth er det gjort studier i Norge som viser at den ene delen av befolkningen er veldig prisbevisste, mens den andre halvparten er villige til å betale mer for å få mer komfort.
 SAS sin strategi her er å møte konkurransen med Norwegian med et forbedret tilbud til sine reisende. Jeg tror dette er et smart trekk av SAS, sier Furseth, og tilføyer at flere bedrifter i Norge burde bli flinkere til å koble tjenester til de produktene selger slik SAS gjør nå.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 18.05.2012 klokken 06.30