Forbudet mot fordelsprogram i Norge er unikt. Ikke i noe annet land finnes et slikt forbud. Siden forbudet ble innført, så har også konkurransesituasjonen i norsk luftfart endret seg betydelig. Konkurransetilsynet har anbefalt at man tillater fordelsprogram på flyruter mellom Oslo Gardermoen og til/fra byene Trondheim, Bergen og Stavanger. Forslaget ligger nå hos departementet til vurdering. SAS mener forbudet må avskaffes i sin helhet, og finner anbefalingen om kun tre flystrekninger som lite gjennomtenkt. Det fører til diskriminering av de som bor i store deler av Norge, fremfor alt i nord, der man er svært avhengig av fly som en sentral del av infrastrukturen, heter det i høringssvaret fra SAS.
 Vi tror at konkurransen om kundene kommer til å øke om forbudet oppheves. Det vil da gi oss anledning til å konkurrere mer på kvalitet, service og reiseprodukter i Norge, som flyreisende ellers i verden også kan nyte godt av sier Eivind Roald, konserndirektør for salg- og marked i SAS.
Når det gjelder Konkurransetilsynets anbefaling om fortsatt forbud på de øvrige flystrekningene i Norge, så begrunnes dette med at et fordelsprogram er til hinder for konkurransen. Men SAS hevder at verken Konkurransetilsynet eller andre har kunnet dokumentere en slik effekt.
SAS har fått en av Norges fremste konkurranseøkonomer, professor Nils-Henrik von der Fehr ved Universitetet i Oslo, til å gjennomgå materialet som Konkurransetilsynet legger til grunn:
 Det er ikke påvist noen årsakssammenheng mellom forbudet mot bonusprogrammer og etableringen av konkurranse på norske innenriksruter, sier von der Fehr, som hevder at Konkurransetilsynets utsagn om at “det er vanskelig å trekke klare konklusjoner” dermed blir helt misvisende.
I von der Fehrs rapport heter det videre: “Konkurransetilsynet har fått utført en rekke empiriske undersøkelser for å avdekke bonusprogrammenes innvirkning på de reisende, flyselskapene og konkurransen dem imellom. Til tross for at undersøkelsene er både omfattende og grundige, er de stort sett resultatløse”. Og, “Når Konkurransetilsynet velger å holde fast ved nødvendigheten av et forbud mot bonusprogrammer i norsk innenriks luftfart, er det derfor på tross av, og ikke på grunn av, de undersøkelsene tilsynet har fått utført”.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 16.05.2012 klokken 07.30