Dette er klart lavere enn for tjenesteytende virksomhet samlet, der andelen er 30 prosent, melder Statistisk sentralbyrå (SSB).
Innovasjonsandelen er høyest for reiseoperatører og fornøyelsesparker, klart lavest for serveringsstedene.
Reiselivsforetakene gjennomfører også i mindre grad organisasjonsinnovasjon enn øvrig tjenesteyting, 10 respektive 18 prosent. En medvirkende årsak er størrelsesstrukturen på enhetene.
Reiselivsnæringen er på høyde med andre næringer når det gjelder markedsinnovasjon, hvor det bare er serveringsstedene som trekker andelen ned.
Her kan du lese om innovasjonsundersøkelsen til SSB.
Selv om reiseliv generelt scorer lavt på innovasjonsaktivitet i forhold til annen næringsvirksomhet, er det også variasjoner mellom de ulike tjenesteytende næringene.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 09.05.2012 klokken 06.35