Selskapet har også hatt store engangskostnader blant annet fordi EFTAs overvåkingsorgan ESA i desember 2011 gav Color Line en bot på omlag 145 millioner kroner. Vedtaket gjelder påstander om brudd på konkurranseloven knyttet til en historisk havneavtale gjeldende frem til 2005 i Strømstad. Color Line er uenig i vedtaket, men har valgt å avslutte saken fordi ESAs vedtak utelukkende omhandler historiske forhold i Strømstad havn og har ingen betydning for eksisterende drift på linjen SandefjordÂStrømstad.
 Stabile passasjertall og solid drift. Det er fasiten når Color Line, som Norges største og et av Europas ledende selskap innen cruise og transport, legger frem resultatet for 2011. Den underliggende driften er god med rundt 4,1 millioner passasjerer og driftsinntekter på nærmere 4,6 milliarder kroner, som er en liten økning fra året før. Driftsresultatet før avskrivinger og charterleie var 920 millioner kroner i 2011mot 969 millioner kroner året før, sier konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt, Helge Otto Mathisen.
Resultatene i 2011
Totalt antall reisende var 4 085 938 (2010: 4 129 119). Dette gir en reduksjon i antall passasjerer på rundt regnet en prosent fra januar til desember i forhold til 2010. Nedgangen i antall passasjerer skyldes primært lavere produksjon med 145 færre seilinger enn året før grunnet spesielt dårlige værforhold i siste halvdel av 2011.
Driftsinntekter ble på 4586 millioner kroner i 2011 mot 4509 millioner i 2010. Driftsresultat før avskrivninger og charterleie ble 920 millioner mot 969 millioner i 2010. Driftsresultatet (ebit) i 2011 ble 308 millioner sammenlignet med 547 millioner i 2010. Det inkluderer en ekstraordinær avsetning på om lag150 millioner relatert til vedtak fra EFTAs overvåkingsorgan ESA gitt i desember 2011.
Resultat før skatt endte på 78,4 millioner, ned fra 465,9 millioner i 2010.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 30.04.2012 klokken 08.25