Hovedforklaringen er at lavprisselskapet Ryanair for to år siden bestemte seg for å flytte sin norske base fra Torp til Rygge på andre siden av fjorden. I 2010 mistet flyplassen 250 000 passasjerer, og i fjor forsvant ytterligere 220 000, slik at fasiten for 2011 endte på 1,36 millioner passasjerer.
Dermed gikk driftsinntektene fra 263,9 millioner kroner i 2010 til 232,1 millioner i fjor. Resultat før skatt sank fra 35,4til 19,9 millioner.
Tror på løft i år
I dag bruker Norwegian, Ryanair, KLM, Widerøe, Wizz og charterselskaper flyplassen. Administrerende direktør Alf-Reidar Fjeld tror på bedre resultater allerede i inneværende år.
 Med nye avtaler både med nye og etablerte flyselskap har vi fått etablert et godt fundament for fremtidig vekst på Torp. Vi vil derfor allerede i år få en fin trafikkvekst på lufthavna vår, sier han.
Både Norwegian og KLM har økt antall ruter og frekvensen i år.
Robust balanse
Sandefjord Lufthavn har en egenkapital på 214,3 millioner kroner. Den langsiktige gjelden er på 186,5 millioner kroner.
Kommersielle inntekter utgjør 59,2 prosent av omsetningen, en økning på 0,8 prosent fra i fjor. De kommersielle inntektene består i hovedsak av taxfree- og parkeringsinntekter samt inntekter fra kiosker, restaurant, bilutleie og reklame.
Selskapets soliditet var ved årsskiftet 47,2 prosent. Styret foreslår at eierne skal få et utbytte på 7,2 millioner kroner, tilsvarende 50 prosent av årsresultatet etter skatt.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 29.03.2012 klokken 09.10