Stordalen har profilert seg med sitt miljøengasjement. Fullverdig økologisk frokost er blant det Choice garanterer hotellgjestene på sine hjemmesider. Ifølge Stordalen og Choice innebærer det at det skal være økologiske alternativer innen brød, pålegg, egg, frokostblandinger, drikke og kaffe på alle frokostbuffetene.
Da NRK testet frokosten ved ti uanmeldte besøk på tilfeldig valgte hoteller for to år siden, ble det økologisk strykkarakter. Ingen av hotellene serverte en frokost i tråd med Stordalens løfte. Han tok med seg en flott økologisk frokost til Nrks tv-studio, og lovte bot og bedring:
 Vi må selvfølgelig bli mye bedre! Jeg lover en ting; dette som står her, det skal være frokosten på Choice!
For dårlig  igjen
Med Stordalens direktesendte løfte i minne, har Nrks Forbrukerinspektørene testet frokosten på nytt, denne gang på åtte tilfeldig valgte Choice-hoteller rundt om i landet.
Den økologiske interesseorganisasjonen Oikos var med på testen, og konkluderer med stryk igjen for Stordalen og Choice:
 To av hotellene serverer en veldig bra økologisk frokost. To andre er nære på å holde løftet, mens resten er dårlige. Stordalen har definitivt en jobb å gjøre, konkluderer markedssjef i Oikos, Kristina Alnes.
Flere av hotellene mangler vesentlige ting som egg, melk, brød, kaffe og pålegg.
Forundret over resultatet
I en kommentar sier Stordalen at Nordic Choice-kjeden allerede for to år siden var Norges største innkjøper av økologisk mat innen storhusholdning.
 I dag er vi blitt enda større. Nordic Choice står for 23 prosent av all omsetning av økologiske produkter innen storhusholdning i Norge. I fjor sto vi alene for 40 prosent av Bamas andel økologiske produkter, og cirka halvparten av Askos økologiske leveranser til storhusholdninger, forteller Stordalen og fortsetter:
 Av våre egne kundeundersøkelser leser vi at kun fem prosent av gjestene svarer at de ikke ble tilbudt en fullverdig økologisk frokost på hotellet. Vi er forbauset over resultatet til FBI, rett og slett fordi vi kjenner hvilke volum vi kjøper inn. Jeg kan gjøre rede for hver eneste økologiske tomat! Regnestykket går ikke opp med testresultatet. Et sted havner nesten en millioner egg. Det er i gjestenes mager, sier Stordalen til Nrk.no.
Et verdivalg, ikke markedsføring
På spørsmål om mulig forklaring til det dårlige testresultatet, svarer han:
 Dette er komplisert. Vi kan fortsatt bli bedre, blant annet på merking. Noen ganger svikter det hos leverandør, andre ganger i våre egne rutiner. Det enkleste vi kunne gjort var å senke ambisjonsnivået. Det har vi med viten og vilje ikke gjort, sier Stordalen og legger til:
 Økologiske produkter er ikke et markedsføringsstunt, det er et verdivalg. Vi ønsker å servere en sunn og bærekraftig frokost. I tillegg til økologi, inkluderer det spørsmål om dyrevelferd, sunnhet, klima og miljø.
Alnes i Oikos er generelt skuffet over Choice-hotellene i Oslo og Bergen, men imponert over det økologiske utvalget i Stavanger og Bodø og til en viss grad i Trondheim.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 16.03.2012 klokken 09.10