Chartergarantien innebærer at reiselivsoperatører som setter i gang charterturer til de aktuelle lufthavnene, kan få dekket deler av kostnadene om tilbudet ikke blir en suksess. Ved å redusere risikoen, stimulerer vi til økt aktivitet, sier Avinors representant i prosjektet, Iver Holter-Andersen.
Avinor skal sammen med de øvrige samarbeidspartnerne i Nordnorsk reiseliv (NHO Reiseliv, fylkene Nordland, Troms og Finnmark, de store hotellkjedene og Hurtigruten) administrere garantiordningen.
Lansering i Berlin
Det var under den internasjonale reiselivskonferansen World Routes i Berlin i fjor at Northern Lights Airports ble lansert som en markedsføringsprofil for de største lufthavnene nord for polarsirkelen.
Bak initiativet står Avinor og Nordnorsk Reiseliv, og målet er å trekke flere turister til Nord-Norge gjennom gode stimuleringstiltak, en tydelig profil og strategisk markedsføring.
Fått positive signaler fra ESA
Northern Lights Airports har også fått positive signaler fra EFTAs overvåkingsorgan ESA om at initiativet er i tråd med EUs regelverk om støtte til tynt befolkede områder. I slutten av april arrangerer Innovasjon Norge en større internasjonal workshop, der de aktuelle turoperatører vil få informasjon om hvor langt de politiske prosessene har kommet.
 Vi håper nå at de første charterflygningene initiert av Northern Lights Airport kan skje rett over nyttår  altså vinteren 2013, sier Holter-Andersen.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 14.03.2012 klokken 20.20