Heretter vil passasjerer som rammes av Norwegians ruteendringer, få økonomisk kompensasjon, slik EUs regelverk tilsier, skriver Aftenposten. Men det måtte en trussel om bøter i flere hundre tusen kronersklassen til før lavprisselskapet ga seg.
 Det er et svært viktig prinsipp at flyselskap tar ansvar for tap som oppstår for passasjeren ved såkalte ruteendringer, sier forbrukerombud Gry Nergård til Aftenposten.
Nektet lenge plent
De siste dagenes mange kanselleringer fra Norwegian har aktualisert saken. Men allerede i 2010 tok Forbrukerombudet opp saken etter en serie klager fra reisende som var blitt rammet av Norwegians mange ruteendringer.
Ombudet mener at Norwegian ikke kan nekte å gi økonomisk kompensasjon til passasjerer som får utlegg når selskapet endrer avgangstider på en kjøpt billett. Dette har skapt store problemer for folks reiseplanlegging.
Les også: Widerøe flyr passasjerer gratis.
Til nå har Norwegian stått knallhardt på at ruteendring ikke faller inn under de nye EU-bestemmelsene om kompensasjon til passasjerer som rammes av forsinkelser eller kanselleringer. Men nå har de altså endret mening.
 Vi har endret praksis etter dialog med Forbrukerombudet, bekrefter informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian overfor Aftenposten.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 09.03.2012 klokken 09.45