Det tar tid å innarbeide et nytt konsept både overfor publikum og utstillere. Årets messe er en god start for den «nye» reiselivsmessen vår, oppsummerer messeansvarlig Torill Engelberg overfor Romerikes Blad.
Reiseliv er tidligere blitt arrangert andre uken i januar. I tillegg til å bli flyttet til mars, var årets messe også den første hvor utstillerne var plassert innenfor klart definerte temaer.
Hadde håpet på flere
Engelberg mener 10 000 færre besøkende enn i fjor må ses i lys av at årets messe var en dag kortere enn fjorårets, og at det denne gangen var en ren publikumsmesse.
 Med det som bakteppe vil jeg si at årets besøk i realiteten kan sies å være på samme nivå som i fjor, sier hun til avisen.
Engelberg vil ikke svare på hvor stort publikum det var budsjettert med i år, men legger ikke skjul på at hun hadde håpet på flere enn de drøyt 20 000 som kom.
 Det er klart vi ønsker enda flere besøkende på denne messen. Det er uansett viktig for oss at de som var her har gitt veldig gode tilbakemeldinger, sier Engelberg og forteller at utstillerne rapporterer om godt salg av reiseprodukter.
 Vi har nådd et av hovedmålene for messen: å gi folk inspirasjon til nye reiser, sier hun.
Flyttes neste år
Engelberg mener også satsingen på aktiviteter og opplevelser var vellykket.
 Postkortkonkurranse med reiser for en halv million kroner i premier, og 100 innslag med reiseskildringer, show og underholdning fra fire scener, skapte liv og røre og glade vinnere, sier hun.
Planleggingen av neste års messe er allerede i gang. Erfaringene etter årets messe fører til visse endringer.
 Vi flytter arrangementet tre uker, fra uke ni til uke seks, blant annet for at den ikke skal komme så tett opp til den store reiselivsmessen i Tyskland som arrangeres nå, forklarer Engelberg.
 Vi er imidlertid sikre på at å arrangere i januar, rett etter at folk har brukt masse penger på julehandel, er for tidlig.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 08.03.2012 klokken 15.40