Mannskapsmangelen har den siste drøye uken tvunget Norwegian til å kansellere i alt 24 rundtur-flyginger, meldte VG i går.
 Den siste uken har vi vært i en ekstraordinær situasjon der vi har måttet omrokere på flyprogrammet og leie inn mannskap for å dekke inn pilotmangelen, forklarer informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.
Les også: Widerøe flyr passasjerer gratis.
Han forklarer den prekære situasjonen med at pilotene nylig sa opp en avtale der seg sier seg villig til å jobbe ekstra på fritiden. Lavprisselskapet baserer mange av sine flyginger (i snitt åtte per dag) på at pilotene og kabinpersonalet tar ekstravakter.
Mye bråk internt
Denne situasjonen legger naturlig nok press på de ansatte
 Hver dag får vi tekstmeldinger om at det er mangel på folk, og at fly må kanselleres dersom ikke folk sier ja til å stille ekstra på jobb. Folk føler et veldig press. De kjører oss knallhardt, sier en kabinsjef i Norwegian til VG.
Han forteller om høyt arbeidspress og dårlig arbeidsmiljø. Det fører til høyere sykefravær.
Les også: 23 prosent flere med Norwegian.
 Det er mye bråk internt nå. Folk er forbannet, sier kabinsjefen, som etterlyser arbeidsmiljøundersøkelser og medarbeidersamtaler.
Slike ting er, ifølge ham, totalt fraværende. Han mener selskapet driver sosial dumping når de har stadig flere ansatte på midlertidig kontrakt.
Ledelsen tilbakeviser
Leder i kabinforeningen i Norwegian, Kenneth Utsikt, innrømmer at det er litt ekstra uro i selskapet for tiden, men ønsker å nyansere bildet.
 Jeg kan ikke si jeg kjenner meg igjen i påstandene. Vi kan ha lange dager, men dette er regulert gjennom EU-regler, sier Utsikt.
Han presiserer at alle kabinansatte i Norge og Danmark er fast ansatte. Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen sier at Norwegian overhodet ikke kjenner seg igjen i disse beskrivelsene.
 Antall timer en kabinansatt jobber er myndighetsregulert, og i Norwegian ligger vi godt under myndighetsgrensene for antall arbeidstimer, sier han til VG.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 08.03.2012 klokken 09.10