Klær, vin, turister og enda mer show. Nye varer og tjenester skal gjøre Europas lengste sledehundløp til en enda større milionbutikk. Og langs sporet er selve løpet blitt så viktig økonomisk at det berger regnskapene for bedrifter ved sjekkpunktene, melder Nrk.no.
Halvveis ned i Tanadalen betyr hundekjøringen kjærkomne penger i kassa. Som sjekkpunkt for Finnmarksløpet betyr denne ene uken i mars at fjellstua berger seg økonomisk det første halvåret.
 Ja, det er uten sammenligning den største begivenheten hos oss. Den gir oss en inntjening og en omsetning som gjør at første halvåret gir oss økonomi, sier Bernt Wollman Olsen på Levajok Fjellstuetil Nrk.
Aksjeselskap i millionklassen
Mens fjellstua gjør 150 000 kroner på løpet, klarer aksjeselskapet Finnmarksløpet å få inn noen millioner kroner hvert år. Siden 2006 er omsetningen nær firedoblet til rundt seks millioner kroner. To uker før årets løp, planlegges driften for de neste årene.
Potesporten skal bli utstillingsvindu for både klær, vin og turisme, sier daglig leder Svanhild Pedersen.
 Det som er viktig for oss er å finne flere føtter å stå på. Vi jobber med spin-off produkter, hvor vi selger effekter, klær og andre ting til publikum. I tillegg ønsker vi å rette oss mer mot reiselivet. Vi ønsker å tilrettelegge Finnmarksløpet for turismen, slik at man kan kjøpe produkter rundt selve løpet, forteller hun.
Overskuddet nærmer seg en halv million, men reinvesteres i løpet. Og i bunnen for både Finnmarksløpet og fjellstua, ligger en stor dugnadsinnsats.
 Ja, Finnmarksløpet er bygget opp som en frivillig organisasjon, selv om det er et aksjeselskap. Det er 400 mennesker som er med på å muliggjøre dette, og som ikke tar ut noen lønn. Men vi som aksjeselskap er også avhengig av å tjene penger og drive sunt, men det skal sies at eierne har fra dag en sagt klart ifra at dette selskapet ikke er noe de skal ta ut utbytte av. Alt overskudd går til videre utvikling, sier hun.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 29.02.2012 klokken 20.40