I forrige uke måtte Olav Fjell forklare hvorfor selskapet leverte et underskudd for fjoråret etter de var så nær i å gå i balanse. Kanskje sved det mest å være nødt til å fortelle at det er folk langs kysten som svikter Hurtigruten.
 Når det kommer til lokal trafikk har vi hatt en nedgang på mer enn fire prosent, sier Olav Fjell.
Les også: Dårlig avslutning for Hurtigruten.
Fjell forklarer nedgangen med mye dårlig vær og mange innstillinger.
Hurtigruten har fått støtte fra staten for å frakte gods og lokalbefolkning langs kysten, og ikke for å støtte cruisevirksomheten. Likevel får ekspeditør i Nesna, Jann Sandøy, stadig vekk problemer fordi Hurtigruten ikke kommer når den skal.
 Det er mange bedrifter som fiskemottak og produksjonsbedrifter som har små forsendinger til plasser på kysten, sier Jann Sandøy.
 Ikke til å stole på
Konsekvensen av kanselleringene blir at Hurtigruten blir mindre viktig som lokalt transportmiddel ved at flere velger vogntog langs veiene. Grunnen er at lokalbefolkningen ikke kan stole på at skipene kommer når de skal.
 Hvis kystbefolkningen skal ha noe forhold til Hurtigruten utenom turisme, må vi kunne stole på den og kunne bruke den for det den er verdt, sier Sandøy.
Ekspeditørene langs kysten mener innstillinger av anløp i lang tid har vært mer regelen enn unntaket.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 21.02.2012 klokken 08.55