Norwegian hadde en passasjervekst på 20 prosent og fløy 15,7 millioner passasjerer i 2011. Belegget (load factor) gikk opp med to prosentpoeng, til 79 prosent.
Fjoråret er også preget av at mange fabrikknye fly ble faset inn, med bedre resultatmargin og inntjening, samt en drivstoffbesparelse på hele 153 millioner kroner takket være flåteutskiftingen, ifølge en melding fra selskapet.
 Den underliggende driften gjennom 2011 er meget god, selv om et sesongmessig svakt fjerdekvartal blir særlig påvirket av sterk konkurranse i markedet, høye drivstoffutgifter og kostnader knyttet til tilbakelevering av eldre fly, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i en melding.
Tallenes tale
Selskapet fikk en resultatmargin (ebitdar) på vel 1,5 milliarder kroner i 2011, en vesentlig forbedring fra året før. For 4. kvartal alene ble resultatmarginen 216 millioner kroner, stabilt fra samme kvartal i 2010.
Selskapets enhetskostnader  unntatt drivstoff  er på årsbasis kuttet med 11 prosent fra 2010 til 2011. Selv medregnet drivstoff er kostnadene betydelig redusert. Norwegian vil med innfasing av flere nye og større fly få en enda mer effektiv drift og dermed redusere enhetskostnadene ytterligere. Norwegian fikk 16 fabrikknye fly inn i flåten i fjor, mens ni eldre maskiner ble faset ut.
Norwegian fikk et samlet resultat (ebitda) på 710 millioner kroner i 2011. For fjerde kvartal isolert er resultatet (ebitda) på 1,7 millioner kroner, mens resultatet etter skatt ble minus 133 millioner kroner i et sesongmessig svakt kvartal. På årsbasis ble resultatet etter skatt på 122 millioner kroner, mot 171 millioner i 2010.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 16.02.2012 klokken 10.55