Mye tyder på at frykten for økonomiske nedgangstider er større enn realitetene, sier administrerende direktør Rune Feltman i Via Travel.
Denne reisebyråkjeden har spurt vel 1800 beslutningstakere i norske bedrifter for å få en pekepinn på hvor mye næringslivet regner med å reise i 2012. Konklusjonen er at optimismen er betydelig.
Godt under 20 prosent av de spurte regner med å redusere antall flyreiser og hotellovernattinger i år. 42 prosent venter en økning i reiseaktiviteten på mer enn fem prosent. Og 14 prosent av de spurte regner med en økning på mer enn ti prosent.
 Det har vært stor usikkerhet om hvordan de økonomiske nedgangstidene i Europa ville påvirke norske virksomheters reiseaktiviteter. At forventningene er så sterke er en overraskelse. Dette går mye bedre enn vi kunne frykte, sier han.
Ingen gjentagelse av forrige krise
Undersøkelsen viser også at bedriftene ikke gjør regning med lavere priser på flyreiser og hotellovernattinger.
 Det skyldes nok at kostnadseffekten ved implementeringen av en strammere reisepolicy i kjølvannet av forrige finanskrise er videreført, sier han.
Da den forrige krisen startet for alvor i 2008, tok det tid før reisebyråer, flyselskaper og hoteller merket særlig effekt.
 Men da vi kom på jobb 2. januar 2009 hadde markedet falt med over 15 prosent. Det var jo ikke noe skarpt skille i verdensøkonomien mellom 31. desember 2008 og 2. januar 2009. Men nye budsjetter for 2009 fikk plutselig dramatiske konsekvenser. Etter et fjorår med solid vekst i antall forretningsreiser med 10Â12 prosent, var vi spente på om vi ville få samme effekt som i 2009. Den har ikke kommet. Norske bedrifter ser ikke behov for å stramme inn. Men samtidig har de nok fortsatt en fot på bremsen og den andre på gassen. For vi ser at en del bedrifter planlegger større events og konferanser men avventer litt med å realisere dem, sier Feltman.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 16.02.2012 klokken 09.45