Yrkestrafikkforbundet er på linje med NHO Transport i denne saken, står det på forbundets nettsider.
Dagens Næringsliv skriver at NHO Transport, i likhet med flere arbeidstagerorganisasjoner, ville ha betydelig strengere regler enn samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa når det gjelder grenser for lovlig kabotasje på turbusser. Resultatet ble at 30 dager sammenhengende og 45 dager i løpet av et år nå blir tillatt. NHO Transport kjempet for maks syv dager.
Etter sterke reaksjoner fra en rekke medlemmer samt flere utmeldelser har NHO Reiseliv beklaget at organisasjonen aksepterte 30 og 45 dager uten å forankre saken internt. Ifølge Dagens Næringsliv har NHO Reiseliv nå bedt Kleppa utsette iverksettelsen av de nye reglene til over sommeren. Det liker administrerende direktør Jon H. Stordrange i NHO Transport dårlig.
 De ulike aktørene har hatt god tid til å tilpasse seg nye regler. Et bredt spekter av samferdselspolitikere forlangte allerede i august 2010 at strengere regler måtte innføres. Problemstillingen er gjentatte ganger blitt omtalt i mediene i halvannet år, sier Stordrange til avisen.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 02.02.2012 klokken 17.55