Passasjertrafikken fulgte dermed en langsiktig trend og økte videre fra 2010, hvor man også hadde vekst. Markedet for flyfrakt er derimot dårlig, og etterspørselen falt med 0,7 prosent i fjor  til tross for en liten vekst på 0,2 prosent i desember.
Veksten i etterspørsel var imidlertid ikke like stor som økningen i kapasitet  6,3 prosent når det gjelder passasjerer og 4,1 prosent for flyfrakt. Dermed falt belegget (load factor). For passasjerer var det på 78,1 prosent i fjor, ned fra 78,3 prosent i 2020. For flyfrakt endte den sålaøte load factor på 45,9 prosent, ned fra 48,1 prosent i 2010.
 I lys av den svake økonomien i Europa og USA utviklet passasjermarkedet seg godt i fjor. Men 2011 var et år preget av kontraster. En sunn passasjervekst, særlig i første halvdel, ble utlignet av et fraktmarked i nedgang. Optimisme i Kina stod i kontrast til nedgang i Europa. Ironisk nok stimulerte den svake euroen forretningsreiser. Men Europas bruk av skatter og forbud i luftfartspolitikken ga selskapene i denne verdensdelen den laveste lønnsomheten av de store regionene. Forsiktig framtidstro i forretningslivet er gode nyheter, men 2012 kommer likevel til å bli et tøft år, sier IATA-sjef Tony Tyler i en kommentar.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 02.02.2012 klokken 08.00