Onsdag formiddag var NSBs konsernsjef Geir Isaksen hos samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa og spiste marsipankake. De skrev under på en ny avtale for kjøp av persontransporttjenester verd 15,4 milliarder kroner over seks år.
Konsernsjef Isaksen hadde grunn til å ta et ekstra stort kakestykke, noterer Aftenposten. For i avtalen spiser NSB alene opp hele den planlagte kapasitetsøkningen i Oslo-området. Flytoget får ikke noe. Etter en lang og intens kamp ligger dermed alt til rette for at NSB kan kapre en betydelig andel av Flytogets kunder.
Kan bli ruinert
Ifølge en analyse som Transportøkonomisk institutt (TØI) har utført på oppdrag fra Samferdselsdepartementet, vil den økte konkurransen føre til at Flytoget vil miste 1,2 millioner passasjerer årlig, mange av dem til NSB, skriver Aftenposten. Flytogets økonomi vil endres drastisk:
“Overskuddet selskapet har i dag vil vendes til et underskudd dersom en ikke treffer andre tiltak. Dette kan true selskapets eksistens”, skriver TØI.
Flytoget mener planen er sterkt urettferdig og sier staten på denne måten overfører kunder fra et lønnsomt togtilbud til et subsidiert tilbud uten at kollektivandelen øker.
Les også: Ny NSB-avtale slaktes fullstendig.
Avtalen mellom NSB og staten gjelder allerede fra 1. januar i år, selv om den ble undertegnet tre dager på etterskudd. Full effekt får den først i 2014 da hele den ekstra kapasitetsøkningen åpnes. Da vil konkurransen mellom de to togselskapene være slik:
* Flytoget: Seks tog i timen fra Oslo til Gardermoen. Reisetid 19 minutter. Ordinær billettpris for voksne: 170 kroner.
* NSB: Tre tog i timen fra Oslo til Gardermoen. Reisetid 26 minutter. Ordinær billettpris for voksne: 88 kroner.
Fra stasjoner vest for Oslo vil konkurransen for Flytoget være enda vanskeligere. Fra stasjoner som Drammen og Lysaker vil begge selskapene ha tre avganger i timen mens NSBs billetter blir gjennomgående lavere.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 06.01.2012 klokken 08.40