“Ankeprosessen vil imidlertid ta flere år.”
EU-kommisjonen skriver i en kommentar at avtalen ville ha styrket Bookings dominerende posisjon på markedet for nettbaserte reisetjenester. Frykten er at svekket konkurranse ville gi Booking muligheten til å øke prisene for både hotellkunder og forbrukere.
Budet på Etraveli ble presentert i november 2021 og vurderte det svenske selskapet til over 19 milliarder kroner.
“Den europeiske kommisjonens konklusjon er at Bookings oppkjøp av Etraveli Group ville ha ført til at Booking ytterligere styrket sin posisjon på markedet for online hotellreisebyråer innenfor det europeiske økonomiske samarbeidsområdet (EØS).”
Mathias Hedlund, administrerende direktør for Etraveli Group, er skuffet:
“Dette beslutningen betyr at Etraveli Group vil fortsette å utvikle seg som et uavhengig og raskt voksende selskap. I forbindelse med dette vil vi videreutvikle vårt eksisterende partnerskap med Booking.com gjennom vår langsiktige avtale, som nylig ble forlenget til slutten av 2028.
Booking.coms flyprodukt, drevet av Etraveli Group, har raskt blitt stadig mer populært og er allerede populært blant europeiske forbrukere for sin brukervennlighet. Den foreslåtte fusjonen var et naturlig skritt for å fremme sunn konkurranse, og derfor er vi svært skuffet over den europeiske kommisjonens beslutning om å blokkere Booking Holdings’ oppkjøp av Etraveli Group. En sammenslåing av Etraveli Group og Booking.com utover det eksisterende kommersielle partnerskapet ville ha gagnet europeiske forbrukere ytterligere ved å senke prisene og øke konkurransen innen flysektoren, samtidig som det uten tvil ville ha hatt neglisjerbare effekter innen OTA-sektoren for hotell.”
Booking har kunngjort at de har til hensikt å anke beslutningen fra den europeiske kommisjonen til Den europeiske unionens domstol. Etraveli Group vil støtte en slik anke.
Mathias Hedlund kommenterer: “Det er bare naturlig at vi vil støtte en anke av det vi anser som en feilaktig beslutning fra EU-kommisjonen basert på en ny tolkning av det europeiske juridiske rammeverket. En slik ankeprosess vil imidlertid ta flere år, og i løpet av denne tiden vil vi fortsette å bruke vår erfaring og flyfokuserte teknologi for å forbedre flybestillingsopplevelsen for kunder over hele verden i vårt svært vellykkede partnerskap med Booking.com.”
Fra: Travel News Sverige