I et nytt godkjenningsvedtak må kommisjonen deretter behandle alle dommens innsigelser mot kommisjonens opprinnelige vedtak.
Dette kan for eksempel skje ved å endre strukturen på støtten i samråd med Sverige og Danmark, ved å sette nye vilkår for støtten, ved å endre rettslig begrunnelse eller ved å legge ved tilleggsopplysninger, sier kilder i kommisjonen til Nyhetsbyrån Direkt.
Onsdag kveld sa Kommisjonens visepresident for statsstøttesaker, Margrethe Vestager, at «alle alternativer ligger på bordet» på dette stadiet.
En kilde i kommisjonen understreket at det er viktigere å finne en god løsning enn å ta en veldig rask beslutning. Det er ingen frist for tilbakebetaling.
Statsstøtten ble gitt i form av at Sverige og Danmark tok opp statlige hybridlån og nye ordinære aksjer på til sammen 11 milliarder SEK.
Ryanair anket denne avgjørelsen. Ryanair har startet flere rettssaker mot annen statsstøtte til SAS og til andre flyselskaper.
I en annen kjennelse onsdag ugyldiggjorde EU-domstolen også kommisjonens 2020-godkjenning av Tysklands 6 milliarder euro statsstøtte til Lufthansa. En viktig forskjell er at Lufthansa allerede har tilbakebetalt støtten.