Trysil lanserer appen Mitt Sted, en ny informasjonskanal som er utviklet først og fremst med tanke på hytteeiere. Appen er et samarbeidsprosjekt mellom Destinasjon Trysil, Visit Innlandet og Visit Valdres, og er finansiert av Oppland og Innlandet fylkeskommune. Totalt er det investert 5 millioner kroner til utvikling av appen, Mitt sted.
Prosjektet startet i 2019 og handler om å utvikle en målrettet digital kommunikasjonskanal, først og fremst til deltidsinnbyggere og innbyggere, men også til turister. Hensikten er å samle mer informasjon på ett sted, som arrangement, opplevelser, vær- og føreforhold eller informasjon fra kommunen. Kanalen er i form av en app som skal oppleves relevant og aktuell for de ulike brukerne.
– Mitt Sted er bare én del av ett større digitaliseringsløp, sier daglig leder i Destinasjon Trysil, Ida Dyreng.
– Dette skal være en informasjonskanal og et verktøy som kan brukes både i planleggingsfasen og når du er på plass. Gjennom undersøkelser, involvering og samtaler med hytteeierne så ønskes appen velkommen. Nå blir det vår oppgave å videreutvikle appen i takt med brukernes ønsker og behov.
“Reiselivet har vært tidlig ute”
Først Oppland fylkeskommune og deretter Innlandet fylkeskommune har bidratt med totalt 5 millioner kroner for å få dette på plass. Henvendelsen kom fra reiselivet i 2018. Fylkeskommunen opplevde at dette var løsningen på kommunikasjon og synliggjøring av alt vi har å tilby.
– Nå gleder vi oss til lansering og er veldig spent. Det at destinasjonsselskapene har eierskap til Mitt Sted tror jeg generelt vil styrke destinasjonsselskapenes rolle fremover, sier seniorrådgiver for reiseliv Liv Bjerke i Innlandet Fylkeskommune.
– Videre opplever vi at vi får lignende initiativ fra andre miljøer – så her har reiselivet vært tidlig ute, fortsetter Bjerke, som gleder seg over lanseringen og det videre arbeidet med utviklingen av appen.
Enklere å kommunisere
Appen har fått navnet Mitt Sted, og her skal man finne dags- og sesongaktuell informasjon i det området man befinner seg, men også nyheter, varslinger, tilbud og oppdatert løypestatus. Er det et større arrangement, som for eksempel Trysilrypa eller NM i alpint i Trysil, vil man finne informasjon om dette på Mitt Sted. Nå i forkant av julehøytiden er det fokus på julearrangement og ulike aktiviteter i juleferien. Det skal jobbes videre med personalisering av informasjon basert på brukernes interesser, som sykkel, vandring, ski eller lokalmat, slik at det man blir møtt med i appen føles enda mer relevant.
Pilotene
Det er Visit Innlandet, Visit Valdres og Destinasjon Trysil som er hovedaktørene bak dette samarbeidsprosjektet. En sentral funksjon i appen er at den også skal gjøre det enklere også for kommunene å komme i kontakt med innbyggere, deltidsinnbyggere og andre tilreisende gjennom en mer målrettet kommunikasjon og varslinger om nyheter. Det er pilot-kommunene Trysil, Gjøvik, Ringsaker, og tre av Valdreskommunene: Nord-Aurdal, Øystre Slidre og Vestre Slidre, som lanseres først.
Et produkt i kontinuerlig utvikling
Prosjektansvarlig i Destinasjon Trysil, Bente Nysæter, er fornøyd med å få lansert appen, som det har vært jobbet med siden 2019.
– Dette blir en viktig kommunikasjonskanal ut mot hytteeiere her i Trysil. Mitt Sted vil gjøre det enklere å få full oversikt over det som skjer på destinasjonen. Appen vil være i kontinuerlig utvikling, og dette er bare starten, sier Nysæter, og oppfordrer alle til å laste ned og ta appen i bruk.