Markedet for forretningsreisende har tatt seg opp etter sommersesongen. På de mest populære forretningsrutene i Norge er antall reisende nå tilbake på samme nivå som i tredje kvartal 2019.
Driftsresultatet (EBIT) i tredje kvartal endte på 1 032 millioner kroner, positivt påvirket av rekordhøye enhetsinntekter for selskapet, men negativt påvirket av høye drivstoffpriser og en sterk dollarkurs i dette kvartalet. Resultat før skatt (EBT) ble 910 millioner kroner. Selskapet forbedret sin kontantbeholdning til 8,2 milliarder kroner. Ved utgangen av kvartalet bestod Norwegians flåte av 69 fly.
Mange kunder har lengtet etter å reise til Norwegians sommerdestinasjoner. Dette har ført til en sterk oppdemmet etterspørsel for fritidsreiser under høysesongen i sommer og i hele tredje kvartal. Fyllingsgraden på flyene var nærmere 95 prosent i juli, den høyeste på mange år, mens enhetsinntektene i dette kvartalet nådde et historisk høyt nivå. Norwegian hadde over 6 millioner passasjerer i tredje kvartal, og nær alle oppsatte flyvninger ble gjennomført som planlagt. Dette til tross for rekordmange forsinkelser og utfordringer på tvers av europeiske flyplasser.
– Dette kvartalet viser at vi er det pålitelige valget for nordiske kunder som reiser med oss på ferie, for å besøke venner og familie, og for dem som reiser i jobbsammenheng. Mange forretningsreisende velger å fly med Norwegian, og antall forretningsreisende på våre mest populære ruter i Norge er nå på samme nivå som før pandemien. Etterspørselen forventes å bli lavere i vintersesongen som nå står før døren, men Norwegian er godt forberedt på å håndtere den roligere perioden, både gjennom nøye ruteplanlegging og fleksible leasingavtaler, samt gjennom gode avtaler med våre kolleger og fagforeninger, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.
Samarbeidsavtalen mellom Norwegian og Widerøe ble ferdigstilt i september, og fritids- og forretningsreisende vil nå ha større fleksibilitet og et bredere utvalg av destinasjoner. Samarbeidet innebærer blant annet at passasjerer kan bestille gjennomgående billetter når de reiser med både Norwegian og Widerøe.
Den 1. september markerte Norwegian sitt 20-årsjubileum. Norwegians første Boeing 737 fly tok av i 2002 og ble startskuddet for rimelige flybilletter til alle i Norge. Siden den gang har Norwegian ekspandert til nye markeder, fraktet mer enn 300 millioner passasjerer og mottatt over 60 priser og anerkjennelser. Norwegian ble kåret til beste lavprisselskap i Nord-Europa av Skytrax i september og til Europas beste ruteflyselskap under Danish Travel Awards i oktober.
I tredje kvartal 2022 hadde Norwegian 6,1 millioner passasjerer, opp fra 2,5 millioner i samme periode i fjor og 5 millioner i forrige kvartal. Kapasiteten (ASK) var på 8,9 milliarder setekilometer, mens passasjertrafikken (RPK) var på 7,9 milliarder setekilometer. Fyllingsgraden økte til 88,8 prosent, opp fra 73,1 prosent for samme periode i fjor og 81,2 prosent i forrige kvartal.
Regulariteten, antall gjennomførte flyvninger, var på 99,4 prosent, uendret fra forrige kvartal. Punktligheten var fortsatt sterkt påvirket av kapasitetsutfordringer ved flyplasser i Europa, men viste klare tegn til bedring mot slutten av kvartalet. 73,6 prosent av alle flyvninger gikk til oppsatt tid, sammenlignet med 91,0 prosent i samme periode i fjor og 78,8 prosent i forrige kvartal.
Forberedt for vintersesong og godt posisjonert for 2023
– Våre booking-tall er fortsatt gode, og vi opplever at et økende antall passasjerer velger å fly med oss i Norwegian. Samtidig er vi forberedt på at etterspørselen kan bli negativt påvirket av den nåværende makroøkonomiske og geopolitiske usikkerheten, sier Karlsen.
I de kommende vintermånedene vil Norwegian benytte seg av fleksibiliteten i leasingavtalene. Disse avtalene gjør det mulig å redusere kapasiteten med 25 prosent som en tilpasning til forventede sesongvariasjoner i etterspørselen. For sommeren 2023 planlegger Norwegian å ha en flåte opp mot 85 fly. Det nylig lanserte sommerruteprogrammet gir kundene et økt antall reisemuligheter til populære by- og stranddestinasjoner over hele Europa. Norwegian utmerker seg gjennom en solid operasjonell drift og ikke minst et voksende og attraktivt rutenettverk som kundene setter pris på. Dette er viktige forutsetninger for at selskapet skal fortsette å styrke sin posisjon som et ledende nordisk flyselskap.