Oppkjøpsåret 2021
Det er mange selskap som har benyttet tiden til å hente inn kapital eller benytte seg av velfylte bankkontoer for å kjøpe seg tilgang til marked eller teknologi.
Mange av selskapene som har oppstått eller har kjøpt seg opp under pandemien er ikke kjent her i Norden, men det skal bli spennende å se om flere av de vil benytte sjansen til å etablere seg her når pandemien «letter på trykket» og vi kommer i gang med forretningsreiser igjen.
Villige til å prøve noe nytt?
Hva vil kundene gjøre i 2022? Vil vi se flere kundeforflytninger? Mange har unngått å reforhandle sine reisebyrå avtaler under pandemien pga. usikkerhet rundt fremtidig reisevolum, men hvor lenge vil de forlenge dagens avtaler?
Et annet spørsmål er hvor «eventyrlystne» innkjøpere og reiseansvarlige er. Vil de bare hente inn tilbud fra de internasjonale reisebyråene (TMCer) som allerede er godt etablert i Norden, eller vil de være villige til å prøve noen nye? Det har kommet mange nye og spennende aktører som er godt kapitalisert som feks. TravelPerk, TripActions og sist inn oppstartselskapet Spotnana. Det som kjennetegner de tre sistnevnte er at de prøver å ha en litt annen tilnærming til bestilling og administrasjon av forretningsreiser enn de mer etablerte.
Vi kommer til å følge spent med på utviklingen!