De fleste hotelldirektører og resepsjonssjefer kjenner problematikken med å håndtere paraplyer. Det koster penger, og det krever tid og koordinering. Og i et land som Norge, hvor det i gjennomsnitt regner 231 dager i året, er det viktig å kunne betjene kundene profesjonelt – også når det regner.
Dripdrop er en automatisert paraplyløsning der gjesten gjennom selvbetjening får tilgang til en paraply av høy kvalitet.
Stativet med paraplyer står vanligvis ved hotellets inngang, og gjesten låner en paraply gjennom et enkelt kontaktløst sveip med et kredittkort. Registreringen er en sikkerhet for at paraplyen i langt høyere grad kommer tilbake, og at den blir behandlet skikkelig og kan brukes av en annen gjest.
Hotellet må bare sørge for å fylle opp paraplystativet og at stativet er koblet til strøm.
Dripdrop leverer automatisk nye paraplyer til hotellet etter behov. På den måten trenger ikke hotellet bestille nye paraplyer selv, Dripdrop sørger for at nye paraplyer kontinuerlig leveres automatisk på døren uten kostnad for hotellet.
Gode erfaringer
I Danmark benytter Scandic-hotellene allerede Dripdrops paraplyløsning, hvor de stiller et stativ med paraplyer til rådighet for hotellgjestene.
– Vi har veldig gode erfaringer både med systemet, med produktet og med selskapet bak, sier Jakob la Cour, innkjøpsansvarlig for Scandic-hotellene i Danmark.
– Systemet er bra, og vi får veldig gode tilbakemeldinger fra hotellene våre. Gjestene har ikke noe imot å betale for paraplyen, verken for å låne den eller for å kjøpe den, hvis de ønsker å beholde paraplyen. Vi er fornøyd med systemet, for det er ingen administrasjon knyttet til det for det enkelte hotellet, og betalingen skjer over nett med kort. Vi legger også vekt på at vi låner ut en paraply av høy kvalitet, og dermed styrker vi også vårt eget merke, sier Jakob La Cour.
I Norge har det nye Moxy Hotel i Bergen hentet løsningen fra Danmark, og i løpet av de kommende månedene introduserer Citybox Dripdrop-systemet på deres hoteller i Bergen og Oslo.
Brand manager Kristian Haaber har stor erfaring med DripDrop-systemet fra Moxy Hotel Copenhagen.
– Produktet er helt fantastisk. Det er superenkelt for hotellets drift, og paraplyen har usedvanlig høy kvalitet, sier Kristian Haaber.
– Moxy Hotel har vært veldig fornøyd med produktet, ikke minst fordi det ikke krever ekstraarbeid for personalet. Paraplyen er et gedigent og lekkert produkt som vi kan tilpasse vårt eget merke. Dessuten passer systemet godt inn i Moxy Bergens konsept. Vi kommer definitivt til å bruke Dripdrop i vår historiefortelling om bærekraft, sier Kristian Haaber.
Bærekraft
– Det viktigste for oss er å skape et produkt som er bedre for hotellet, for gjesten og for miljøet. Vi kan dokumentere at hotellene våre mister langt færre paraplyer når de bruker Dripdrop, uten at det påvirker servicen i det hele tatt.
– Vi har helt fra begynnelsen sett Norge som et ideelt sted for oss å operere. Norge er et av de landene som går foran når det gjelder bærekraft, og i tillegg regner det en stor del av tiden i Norge, sier Andreas Søgaard, grunnlegger av Dripdrop.
– Vi hyller den sirkulære tankegangen hvor paraplyen brukes om og om igjen, og derfor er paraplyen vår også utviklet og designet for å kunne brukes mange ganger.
På verdensplan produseres det mer enn 1 milliard paraplyer i året, og størsteparten er produsert med tanke på kort levetid, slik at det kan produseres nye.
Dripdrop har utviklet en paraply av høy kvalitet hvor de blant annet benytter rPET polyester gjenbruksplast. Selskapet har også inngått et samarbeid med Eden Reforestation Project hvor de i samarbeid med hotellpartnerne planter et tre hver gang en paraply lånes ut.
– Vi har valgt å plante trær i Nicaragua med Eden Reforestation Project fordi det er et stort behov for å verne om naturen, og fordi spesielt skogene våre har vært svært utsatt de siste årene, sier Andreas Søgaard, grunnlegger av Dripdrop.
– Til dags dato har det blitt plantet tusenvis av trær, og for hver regnværsdag kommer vi nærmere målet om å ha plantet 1 million trær.
Hotellet i sentrum
Hotellet er alltid i sentrum når Dripdrop inngår et samarbeid. Derfor er paraplyene også tilpasset hotellet, og det samme er kommunikasjonen på stativet.
– Vi vinner ingenting ved å fremheve egen merkevare overfor hotellets gjester, men det gjør derimot hotellpartnerne våre. Løsningen har mange sterke bærekraftsaspekter som gjestene setter stor pris på. Derfor er det helt naturlig for oss at hotellet er i sentrum. Mange av våre nåværende partnere bruker Dripdrop både i ekstern og intern kommunikasjon fordi det sender et sterkt signal om at man synliggjør selskapets bærekraftstrategi, avslutter Andreas Søgaard.