Det er grunn til forsiktig optimisme med hensyn til kampen mot pandemien: Det er lys i tunnelen, og denne gang er det endelig grunn til å tro at det ikke er et møtende tog med en villfaren Charter-Svein bak rattet vi ser der fremme.
Det er på tide å restarte reiselivet, som ligger nede for telling etter snart halvannet år med stengte grenser, tomme senger og lukkede dører. Innovasjon Norge og reiselivsdirektør Bente Bratland Holm har overlevert sin strategirapport til Iselin Nybø (du kan lese Per-Arne Tuftins kommentarer til denne i den rykende ferske digitale utgaven av Travel News), og det kunne ikke ha passet bedre enn akkurat nå. Rapporten var faktisk besilt før noen så pandemien komme – til alt hell, fordi rapporten nå kunne hensynta både “normale” utfordringer for bransjen og samtidig legge føringer for hva vi bør gjøre for å reise oss igjen etter skadevirkningene fra pandemien.
Også vi i Travel News begynner nå å se slutten på ørkenvandringen under pandemien. Ikke for det – selv har jeg vel aldri hatt mer å gjøre enn fra 12. mars 2020 og frem til i dag. For Travel News er et magasin for deg som jobber for eller med reiseliv, og i denne perioden har behovet for informasjon og nyheter som angår vår bransje vært større enn noensinne. Og for oss har det vært viktig å støtte en bransje vi elsker. Derfor har vi under hele pandemien åpnet opp spaltene, og distribuert Travel News gratis til alle i reiselivsbransjen.
Det har vært tøffe tak, men vi har ingen grunn til å klage. Vi har klart oss gjennom krisen så langt, og skal “stå han av” til pandemien er over. Mange har lidd verre skjebner enn oss, og våre tanker går til alle små og store reiselivsbedrifter som måtte gi tapt underveis. Vi håper å se alle dere flotte folk igjen, i gamle eller nye selskaper, i det som blir tidenes “homecoming-party”: Grand Travel Awards i januar 2022!
En annen følge av at pandemien nå synes å gå mot begynnelsen på slutten (takk for det uttrykket, Churchill), er at Travel News nå igjen er blitt et magasin for betalende abonnenter. Det vil si at mange av sakene våre nå ligger bak en betalingsmur på nettet, og at den digitale utgaven av Travel News kun vil være tilgjengelig for våre abonnenter. Jeg håper på forståelse for at også vi igjen må begynne å ta betalt for våre tjenester etter en lang dugnadsperiode.
Til slutt håper jeg at du som har satt pris på våre åpne spalter i denne perioden vil fortsette å følge oss som abonnent. For det er viktig at bransjen har sin egen tydelige stemme i mediebildet, er det ikke? Men da trenger vi også din stemme for at koret skal bli kraftig nok. Håper vi ser deg igjen i spaltene i årene som kommer!