Mer enn 6 000 reisende verden over deltok i undersøkelsen. Studien viser at teknologi spiller en avgjørende rolle for at reisebransjen skal komme til hektene igjen. Over 4 av 5 (84%) av de reisende sa at teknologi vil være med på å øke fortroligheten for å reise i løpet av de kommende 12 månedene, blant annet ved å håndtere usikkerhet rundt folkemengder, sosial distansering og fysiske berøringspunkter.
På spørsmål om hvilken teknologi eller teknologiske opplevelser som skulle kunne øke fortroligheten for å reise neste år, eller gjøre det mer sannsynlig at de vil reise, viser undersøkelsen følgende:
- 42% av de spurte sier at mobilapplikasjoner som gir informasjon underveis om lokale smitteutbrudd eller endringer på regjeringens retningslinjer ville bidra til å øke deres fortrolighet for å reise.
- 34% av de reisende som er bekymret for å reise i lys av COVID-situasjonen, sier at bruk av biometri (dvs. ansikt- eller stemmegjenkjenning) for å håndtere innsjekking, sikkerhetskontroll og ombordstigning uten behov av fysiske kontroller skulle det gjøre det mer sannsynlig at de ville reise.
- 33% av de reisende er enige om at de ønsker å kunne ha en allmenn, digital identifikasjonsløsning på sin telefon som inneholder all nødvendig dokumentasjon og immunitetsstatus, som skulle bety at de bare trenger å dokumentere det en gang.
De fem områdene som de reisende mest skulle ønske at teknologi skulle kunne hjelpe til med når de skal vurdere å reise er:
- Minske køer og trengsel på offentlige plasser (38%)
- Minimere kontakt ansikt-til-ansikt eller annen fysisk kontakt med andre (31%)
- Beskytte finansielle data og personlig informasjon (31%)
- Informere i forkant når det oppstår forsinkelser (29%)
- Sikre nøyaktigheten og effektiviteten i nasjonale test- og smittesporingsprogrammer (28%)
Undersøkelsen viser også at de 5 beste måtene å øke fortroligheten hos de reisende under de rådende omstendigheter er:
- Gi tilgang til fleksible endringsmuligheter, avbestillingsregler og betalingsvilkår for å unngå å tape penger (39%)
- Begrense antall passasjerer per fly (38%)
- Å tilby reisende en mulighet til sosial eller fysisk distansering gjennom hele reisen
- Å ha synlighet og forsikringer om desinfisering-, hygiene-, og sikkerhetstiltak på hotell og andre overnattingssteder
– Denne undersøkelsen er en kilde til optimisme for reisebransjen, i og med at mange av de reisendes bekymringer kan håndteres med teknologi som allerede finnes i dag, for alle reisens ulike steg. Enten det er nye mobilapplikasjoner, biometri eller kontaktfrie løsninger, så må vi – samlet som bransje og i samarbeid med myndighetene – utforske hvordan vi best kan påskynde utviklingen og implementeringen av dette, for å kunne hjelpe den globale reisevirksomheten på bena igjen, noe som er en viktig drivkraft for global velstand, sier Christophe Bousquet, Chief Technology Officer, Amadeus.