Forbudte mot kofferter med integrert batteri i kabinen trådte i kraft 15. januar og gjelder blant andre British Airways, Delta Air Lines, United Airlines, Cathay Pacific, Qantas, Air Canada, American Airlines, Hawaiian Airlines, Alaska Airlines og Southwest Airlines.
Flere kommer trolig til å følge etter i de kommende ukene.
For et par uker siden meldte den internasjonale luftfartsorganisation IATA at man anbefaler et globalt forbud mot såkalte smarte kofferter med virkning fra den 15. januar. En offisiell og formell bannlysning ventes dog ikke innført før i begynnelsen av 2019, som da vil bli utstedt av FNs luftfartsorganisasjon ICAO.
De smarte koffertene”med sine innebygde batterier kan brukes til å lade opp ens smarttelefon eller gi strøm til en GPS, som kan gi beskjed til mobiltelefon hvor kofferten befinner seg.
Problemet ligger i koffertens batterier. De er av samme Li-ion type som ligger i smarttelefoner, lesebrett og PCer og som flere ganger har vært gjenstand for trusler om forbud på passasjerfly. Li-ion batterier kan brenne, som særlig er uheldig for i fly som befinner seg 12 000 meter over bakken.
Forbudet kommer med noen unntak. Det gjelder i første omgang kun smarte kofferter hvor batteriene sitter fast. Kan man ta ut batteriet og ha det på seg under flyturen kan koffertene bli med ombord, både som innsjekket bagasje i lasterommet og som kabinkofferter.
Har du allerede har kjøpt en smartkoffert eller vurderer bør du sjekke om batteriet kan tas ut. Hvis ikke bør kofferten bli igjen hjemme.