”Uansett hvor eller hvorfor man reiser, vil de aller fleste bo i det mest interessante området, spise på de beste restaurantene og besøke de morsomste severdighetene i byen”, skriver madeus i en pressemelding
”Men det er ikke alltid man har tid eller anledning til å undersøke reisemålet grundig før avreise.”
Dette er utgangspunktet for gründerbedriften AVUXI, som med dette vil gjøre det enklere å finne frem i jungelen av tilbud.
For å gjøre det lettere for reisende rangerer AVUXI populariteten for steder over hele verden. Ved hjelp av AVUXIs TopPlace-teknologi analyseres geodata, blant annet kommentarer, bilder og anmeldelser fra millioner av brukere fra over 60 forskjellige kilder, som for eksempel Instagram, Facebook, Twitter, Google og Wikipedia og skaper såkalte «varmekart» basert på dette. Integrert hos et online-reisebyrå eller en metasøkemotor skal reisende på den måten kunne se hva de mest populære områdene i en by er i bookingtilfellet, spare tid og enkelt søke på ulike kategorier.
AVUXI er basert i London og Barcelona og er blant de siste bedriftene som er sponset av Amadeus Ventures, som investerer i nyetablerte virksomheter i grenselandet mellom reiser og IT.
Om Amadeus
Amadeus IT Group driver transaksjons-prosesser for den globale reiselivsnæringen. Selskapet er strukturert rundt to viktige områder – Amadeus’ globale distribusjonssystem og Amadeus’ IT løsninger. Amadeus tilbyr søk, prising, booking, billettering og andre behandlingstjenester i sanntid for reisetilbydere og reisebyråer gjennom sitt distribusjonssystem. Gjennom sine IT løsninger tilbyr Amadeus også reiselivsbedrifter programvaresystemer som automatiserer prosesser som reservasjoner, lagerstyring og kontroll over flyavganger.
Gruppen behandlet 850 millioner fakturer-bare transaksjoner i 2010, og tilbyr tjenester til flyselskaper, hoteller, turoperatører, forsikringsselskaper, bilutleie, jernbaneselskaper, fergeselskaper og cruise linjer, reisebyråer og direkte til individuelle reisende.
Amadeus har kontor i Madrid, Spania (hovedkontor og markedsføring), Sophia Antipolis, Frankrike (produktutvikling) og Erding, Tyskland (datasentralen) samt regionale kontorer i Miami, Buenos Aires, Bangkok og Dubai. På markedsnivå opprettholder Amadeus kundevirksomheten gjennom 173 lokale Amadeus Commercial organisasjoner (ACOS) som dekker 195 land. Amadeus-gruppen sysselsetter 10170 ansatte på verdensbasis.
Kilde: Wikipedia