Etter førerløse biler mener USB at neste logiske skritt for transportsektoren er førerløse fly. Det vil ifølge banken ikke bare spare flyselskapene for store pengebeløp, men også øke sikkerheten i lufta.
Det er Financial Times’ nettavis som videreformidler tankene om fly uten flyvere. Lavere drivstoffutgifter vil også være en konsekvens av ny teknologi som vil gjøre pilotene overflødige.
Amerikanske Boeing driver allerede undersøkelser knyttet til denne teknologien, og selskapets viseadministrerende direktør har gått så langt som å si at ”grunnleggende teknologiske byggesteiner er åpenbart tilgjengelig”.
Kommersielle fly bruker allerede teknologier som gjør at flyene letter og lander ved hjelp av datamaskiner ombord. En rekke andre funksjoner ivaretas også av datateknologi. Ifølge USB vil første skritt på veien mot førerløse fly være å minske antallet piloter i cockpit til én person, som kompletteres av en annenpilot på bakken.
Det største hinderet for at dette skal skje er de reisende. I en undersøkelse med 8 000 respondenter oppga 54 prosent at de ikke ville fly uten piloter på flyet. Bare 17 prosent kunne tenkt seg å prøve ut teknologien.
En foreløpig trøst for flyselskapene er at de yngre reisende er de mest positive til førerløse fly. I aldersgruppen 18 til 30 år svarte 30 prosent at de er klare for å lette fra bakken uten en kaptein bak spakene i cockpiten.