Den nye løsningen vil ifølge Amadeus bety økt komfort og raskere innsjekking for de reisende.
Dagens flyselskaper tilbyr stadig flere tilleggstjenester ved innsjekk på flyplassen, blant annet kjøp av ekstra bagasje eller oppgradering. Ulike flyselskaper har ofte forskjellige betalingsløsninger, selv om de benytter samme innsjekkingsområde. Dermed kan passasjerene være nødt til å gå til to ulike skranker for å sjekke inn og for å betale for tilleggstjenester.
I tillegg til å bidra til lengre køtid for de reisende, er også dagens betalingsløsninger på innsjekkingsskrankene ifølge Amadeus utdaterte, noe som medfører større risiko for svindel.
Den skybaserte løsningen Amadeus Airport Pay vil imidlertid endre på dette, om det får som Amadeus vil. Dette er nemlig den første betalingsløsningen der én enhet kan brukes av flere ulike flyselskaper eller aktører.
I juni 2017 tilslutter Lufthansa seg Amadeus Airport Pay. Tjenesten vil være tilgjengelig for Lufthansas kunder ved over 170 flyplasser. I tillegg til betaling av tilleggstjenester kan flyselskapets ansatte også gi kompensasjon ved for eksempel kansellering av overbooket fly.
Mer informasjon om den nye tjenesten kan du lese om her!
Om Amadeus
Amadeus’ teknologiske løsninger benyttes av de fleste aktørene innenfor den norske reiselivsnæringen til bestilling av flybilletter, hotellopphold, leiebil m.m. Bookingsystemet er en av mange tjenester som selskapet Amadeus IT Group tilbyr.
Amadeus IT Group driver transaksjons-prosesser for den globale reiselivsnæringen. Selskapet er strukturert rundt to viktige områder – Amadeus’ globale distribusjonssystem (GDS) og Amadeus’ IT løsninger. Amadeus tilbyr søk, prising, booking, billettering og andre behandlingstjenester i sanntid for reisetilbydere og reisebyråer gjennom sitt distribusjonssystem. Gjennom sine IT løsninger tilbyr Amadeus også reiselivsbedrifter programvaresystemer som automatiserer prosesser som reservasjoner, lagerstyring og kontroll over flyavganger.
Gruppen behandlet 850 millioner fakturerbare transaksjoner i 2010, og tilbyr tjenester til flyselskaper, hoteller, turoperatører, forsikringsselskaper, bilutleie, jernbaneselskaper, fergeselskaper og cruise linjer, reisebyråer og direkte til individuelle reisende.
Amadeus har kontor i Madrid, Spania (hovedkontor og markedsføring), Sophia Antipolis, Frankrike (produktutvikling) og Erding, Tyskland (datasentralen) samt regionale kontorer i Miami, Buenos Aires, Bangkok og Dubai.
På markedsnivå opprettholder Amadeus kundevirksomheten gjennom 173 lokale Amadeus Commercial organisasjoner (ACOS) som dekker 195 land. Amadeus-gruppen sysselsetter 10 170 ansatte på verdensbasis.
En av de opprinnelige grunnleggerne av selskapet var SAS.
Kilde: Wikipedia