Bakgrunnen er en samordning av skattleggingen av Europas flytrafikk. Rapporten fra FairTax konkluderer blant annet med at enkeltlands innføring av miljøskatter ikke har vært særlig vellykket, og virker i tillegg konkurransevridende.
Fortsatt utgjør utslippet fra fly en relativt liten av den totale forurensningen av kulldioksid, men på grunn av den sterkt økende trafikken vil utslippene øke betydelig i årene fremover.
– Flere av EUs medlemsland har forsøkt å innføre nasjonale skatter på flybilletter, men har mislykkes særlig på grunn av de landene i EU som ikke vil innføre disse skattene, sier økonomen Margit Schratzenstaller.
Rapporten forklarer ifølge Schratzenstaller problemet med å innføre nasjonale miljøskatter.
– Flyskatter på EU-nivå vil blant annet forhindre at EU-land konkurrerer seg imellom basert på ulike skattenivåer, sier hun.
FairTax-rapporten ble for øvrig belønnet med Progressive Economy-prisen 2016, fordi man mener skatteforslaget i tillegg til en mer rettferdig skattlegging av flyselskapene også vil bidra positivt til økonomien i EU-landene.