Generasjon Y, som denne gruppen av reisende gjerne kalles, ønsker autentiske reiseopplevelser og etterspør mer skreddersydde reiser fra reiseaktørene. Rapporten, gjennomført i åtte land og over fem kontinenter av Future Foundation, tar for seg Generasjon Ys reisevaner, hva som inspirerer dem til å reise, hva slags reiseopplevelser de etterspør, og hva de forventer fra reiseaktører.
Nøkkelfunn fra undersøkelsen inkluderer:
* Å reise er viktig – Generasjon Y verdsetter erfaringer høyere enn eiendeler; de utsetter giftemål og kjøp av hus, og ønsker heller å investere i reise.
- Autentisitet versus sosial status – Generasjon Y verdsetter autentiske reiseopplevelser, men disse opplevelsene må være sosialt akseptert blant familie, venner og bekjente, ellers mister det sin verdi.
- Inspirasjon overalt – Generasjon Y blir inspirert av venner, reiseaktører og andre kilder, og de stoler mer på andre reisende enn bransjekilder og andre generasjoner.
- Personopplysninger = tilpasning – Generasjon Y er mer tilbøyelig for å dele informasjon om seg selv for å få en mest mulig skreddersydd opplevelse.
- Redusere risiko – Generasjon Y ønsker å begrense risikoen så mye som mulig, og sørger for at reiseplanene har blitt verifisert av en pålitelig kilde.
- Teknologi gjør det enkelt – Generasjon Y vil bruke ny teknologi, som for eksempel VR, for å forbedre sin reiseopplevelse, og har større forventninger til å kunne dele opp betalingen og umiddelbar rådgivning underveis.
– Generasjon Y går inn i deres største forbruks-periode, og som rapporten viser ser de verdi i å investere i reiseopplevelser framfor andre tradisjonelle investeringer som hus og ekteskap, sier Charlotte Gogstad i Expedia.no.
– Gjennom sosiale medier har Generasjon Y vokst opp med en tettere forbindelse til verden enn tidligere generasjoner, og de har et sterkt ønske om å berike livene gjennom å reise, sier Gogstad.
Undersøkelsen ble gjennomført i mars 2016 og er basert på 1 000 personer fra hvert land (18-64-åringer).
— Vår rapport gir et enda sterkere signal om at Generasjon Y forventer skreddersydde reiseopplevelser fra reiseaktører. I Expedia ser vi på oss selv som et teknologiselskap i reisebransjen, og utnytter dermed denne innsikten til å levere en bedre og mer personlig kundeopplevelse. Det neste store i reisebransjen vil være den optimaliserte bruken av informasjon for å gjøre reisen mer personlig og forutsigbar, og Generasjon Y vil være drivkraften som setter krav til at reisebransjen leverer det de lover, fortsetter Gogstad.
Andre funn i undersøkelsen
Autentisitet vs sosial status
- To av tre fra Generasjon Y konstaterer at de ønsker autentiske ferieopplevelser framfor alt annet når de reiser.
- 31 prosent fra Generasjon Y føler at det å ha en autentisk opplevelse og ha folk som kommenterer på bildene deres er like viktig, sammenlignet med 24 prosent fra andre generasjoner.
- Én av fire fra Generasjon Y innrømmer at det er viktig for dem at folk kommenterer på bildene de poster i sosiale medier. I USA er dette desto viktigere, hvor nesten én av to (46 prosent) svarer at dette betyr mye for dem.
Inspirasjon overalt
- 42 prosent fra Generasjon Y sier at feriebilder som blir postet i sosiale medier påvirker hvor de velger å dra på ferie. Dette gjelder spesielt i USA, hvor 50 prosent har svart at dette påvirker dem.
- 30 prosent fra Generasjon Y blir lett underholdt av å samle på og dele bilder av ting de liker.
- Generasjon Y stoler på et bredt spekter av pålitelige kilder, fra deres eget sosiale nettverk til jevnaldrende forbrukere, inkludert reisebloggere, nettsteder med anmeldelser, bransjeeksperter og reiseselskapers nettsider. Faktisk har de fra Generasjon Y i undersøkelsen vært innom i gjennomsnitt 3,7 av disse kildetypene før de har bestilt reisen – mer enn noen annen generasjon.
Personopplysninger = tilpasning
- 77 prosent fra Generasjon Y ser verdi i å dele opplysninger om seg selv, sammenlignet med bare 64 prosent fra andre generasjoner.
- 80 prosent fra Generasjon Y ønsker en tjeneste som sender ferie-anbefalinger basert på deres preferanser og budsjett.
- 45 prosent fra Generasjon Y er forberedt på å gi opplysninger om seg selv til nettbaserte reisebyråer, hvis det betyr at de kan motta spesielle rabatter eller tilbud som er relevante for dem i retur.
Redusere risiko
- Generasjon Y avskyr risiko. I følge undersøkelsen, søker de reiseopplevelser som venner, bekjente eller andre pålitelige kilder allerede har testet – de vil ikke være de første som prøver noe som ikke har blitt testet tidligere.
- 43 prosent fra Generasjon Y er ikke fortrolige med å reise alene. Dette er en høyere prosentandel sammenlignet med andre generasjoner, hvor 32 prosent svarer det samme.
- 59 prosent fra Generasjon Y er bekymret for deres egen sikkerhet i utlandet.
Teknologi gjør det enkelt
- Nesten 50 prosent fra Generasjon Y kan tenke seg å bruke VR for å oppdage nye feriedestinasjoner.
- Over 65 prosent fra Generasjon Y ønsker å ha muligheten til å dele opp feriekostnadene seg imellom.
- Nesten 60 prosent fra Generasjon Y er interessert i reiserelatert «wearable» teknologi.
- 68 prosent ville brukt en «smart-koffert» som er tilkoblet internett, som kan spores via en app på smarttelefonen.
- Generasjon Y er interessert i en umiddelbar rådgivnings-funksjon – 44 prosent ville vært interessert i «en nettbutikk-assistent som jeg kunne snakket med og fått råd fra når jeg surfer etter produkter på nett».