Vinneren har med stor suksess jaktet på nordlyset og andre arktiske naturfenomener og formidlet bildene til millioner av mennesker verden over.
I juryens uttalelse heter det blant annet at årets prisvinner har et særdeles lidenskapelig forhold til å formidle det arktiske lyset, landskapet, dyreliv og mennesker gjennom kameralinser.
– Vinneren har bokstavelig talt gått foran andre fotografer til de høyeste toppene, funnet de beste utsiktspunktene, gjort de beste komposisjonene og fanget nordlysets ville flukt over himmelen på måter ingen hadde sett før, skriver juryen.
Salomonsen berømmes også for sin gode formidlingsevne og markedsforståelse. Han har 400 000 følgere på Facebook – mer enn det dobbelte av alle de nordnorske destinasjonsselskapene til sammen.
Fotografen står også bak åtte nordlysfilmer som er vist til millioner av mennesker verden over. På egen hånd når også fotografen mellom to og fire millioner mennesker i måneden med sine bilder og filmer.
Foran mer enn 240 millioner seere på CNN har Salomonsen fortalt om Nord-Norge og nordlyset. Bildene hans har blant annet vært vist i National Geographic, BBC, Apple og Discovery Channel.
– Listen over suksesshistorier og anerkjennelser verden rundt er mye lengre, sier juryen, som mener at drivkraften til den tidligere siviløkonomen ikke har vært penger, men derimot kjærlighet til landsdelen – og et brennende ønske om å vise den frem for verden.
Prisen er hvert år et nordnorsk kunstverk, og i år er prisen Eva Harrs litografi «Før natten».
Tidligere vinnere av Nordnorsk Markedsføringspris er Jonas Gahr Støre, Finnmarksløpet og NRK-suksessen Himmelblå.
Nordnorsk Markedsføringspris er nordnorsk reiselivs høyeste utmerkelse. Juryen består av styret i NHO Reiseliv Nord-Norge.
Bilder tatt av den eminente fotografen finner du her!