Skotsk drikkekultur står sterkt, og er muligens en smule mer kulturelt anlagt enn den norske. Det satte The Scottisk Licensed Trade Association (SLTA) på ideen om å samle mengden av historiene og eventyrene knyttet til landets beste og mest elskede vannhull.
Visit Scotland tente tydeligvis på ideen, og har lansert kampanjen ”Scotland’s Pubs and Bars – A story to tell”. Målet er blant annet å samle hundre av de mest fascinerende stedene på et dedikert nettsted, i en medfølgende app, i tillegg til daglige oppdateringer på sosiale medier.
Målet er å oppmuntre turister til å søke opp historiene bak ”public houses” – offentlige hus. På De britiske har pubene en særstilling i både små og store lokalsamfunn. Historiene man leter etter kan handle om alt fra mytiske vandrehistorier fra ølkjelleren, til legendene om berømte kunder som ofte hentet inspirasjon i baren.
Flere puber kan skryte av å ha vært utgangspunkt for kjente litterære verker, eller de har vært brukt som kulisse i en eller annen film eller tv-serie
Rockeband og andre fenomener har også oppstått på i disse miljøene – i det hele tatt går man bredt ut i sin etterlysning etter de gode historiene. Barer og kunder vil kunne nominere sine favoritter på nett. De som plukkes ut må velge en av sine ansatte til fast forteller av historiene, og skal i etterkant kunne fremføre disse overfor fremtidige kunder.
Spennvidden både når det gjelder historier og etablissementer er stor. Administrerende direktør Paul Waterson i SLTA fremhever at det selvsagt handler om å sikre sine medlemmers fremtidige eksistens, men mest fordi det til syvende og sist handler en viktig del av den skotske kulturen.
– Det selges øl og whisky der, i tillegg til mat og kaffe, men mest av alt handler dette om å fremheve en helt sentral del av den skotske kulturen, og vise frem både for oss selv og verden landets sterkeste fortrinn – vår gjestfrihet, sier Waterson i en kommentar til kampanjen.