Rapporten – den første utgaven i en ny publikasjonsserie kalt SAS Aviation Insight – viser hvordan disse restriksjonene rammer europeiske flyselskaper uforholdsmessig hardt, med vestlige flyselskaper som opplever større passasjertap enn de som fortsatt får fly over Russland.
Ruter som tidligere effektivt forbandt Skandinavia med Asia har blitt betydelig lengre og dyrere å operere. Etter stengingen av russisk luftrom vil for eksempel ruten København–Shanghai kunne ta opptil to timer ekstra hver vei. Dette medfører høyere drivstofforbruk, redusert effektivitet for fly og mannskap, økte driftskostnader og lavere fraktkapasitet – noe som ytterligere svekker europeiske flyselskapers konkurranseevne.
«Så lenge russisk luftrom forblir stengt, vil denne ubalansen vedvare. Vi er fortsatt forpliktet til å knytte Skandinavia til Asia, men bransjen trenger like konkurransevilkår for å sikre langsiktig bærekraft, rettferdig konkurranse og pålitelig tilknytning for kundene våre,» sier Mads Brandstrup Nielsen, Senior Vice President Public Affairs i SAS.
Effektene er synlige både i rutenettverket og i passasjerstrømmene. SAS har bekreftet at det ikke vil operere direktefly til Kina i 2025, mens kinesiske flyselskaper har økt kapasiteten på de samme rutene. Vestlige flyselskaper rammet av luftromsforbud har opplevd en markant sterkere nedgang i passasjertall enn dem som fortsatt kan fly gjennom de restriktede områdene.
Til tross for utfordringene planlegger SAS å åpne en ny rute til Seoul i september 2025 – en forbindelse som forventes å være konkurransedyktig selv under dagens overflyvningsbegrensninger, ettersom alle flyselskaper står overfor lignende driftsvilkår på denne ruten.
Frakt og turisme også rammet
I tillegg til påvirkningen på passasjerflyvninger, peker SAS’ rapport på forstyrrelser i luftfraktoperasjoner. Lengre flyruter har redusert lastekapasiteten og effektiviteten, noe som påvirker handelen mellom Europa og Asia med forsinkelser og høyere fraktkostnader.
Rapporten tar også for seg de bredere økonomiske konsekvensene for Skandinavia. Reduksjonen i direkteflyvninger har påvirket turisme og forretningsreiser, noe som har ført til inntektstap for lokale økonomier og en økning i bruk av virtuelle møter.
SAS utforsker alternative ruter og partnerskap for å dempe effekten av det stengte luftrommet. Samtidig investerer flyselskapet i drivstoffeffektive fly og innovativ luftfartsteknologi for å redusere driftskostnadene og sikre langsiktig robusthet og konkurransekraft.