Samarbeidsmodellen er kanskje ikke den mest offensive, men den er samtidig tuftet på ideen om å kjenne sin begrensning. Singapore Airlines’ nye administrerende direktør for Skandinavia og Finland – en jobb som også inkluderer de baltiske landene – tror de sammen med SAS vil styrke sin posisjon i et marked som skrur seg stadig mer til.
– Dette er jo den opprinnelige ideen bak Star Alliance, understreker Tim Lee, som i går ble presentert for norsk presse.
Den joviale, nye Norden-sjefen ser på joint venture-avtalen med SAS som komplementær og strategisk fornuftig, for gjennom SAS får Singapore Airlines indirekte tilgang til de syv største flyplassene i Norge.
– Det vil ikke være mulig for oss – som for eksempel for Lufthansa og KLM/Air France – å gå inn i disse markedene selv. Vår vekst kommer derfor til å skje gjennom samarbeid som dette, mener Lee, og sikter ikke minst til en lignende avtale selskapet har med Virgin Australia, som gir indirekte tilgang til nærmere 30 byer på det australske kontinentet.
Flyselskapet i den lille øystaten i Asia investerer ellers tungt i oppgraderingen av flyparken. Det investeres for eksempel nesten to milliarder kroner i nye kabinoppsett i til sammen 19 Boeing 777-300ER, med blant annet nye seter i alle klasser og verdens mest avanserte underholdningssystem om bord på fly. Lee avslører samtidig at det nye oppsettet vil inneholde en ny klassekategori – Premium Economy – som rulles ut neste år. Hvor mye dette vil utgjøre av setekapasiteten kan han ikke si så mye om idag, men her følger Singapore Airlines trender som også andre flyselskaper har kastet seg på.
– Vi ser at mange selskaper har en smertegrense på pris på business, og med dette ønsker vi å legge til rette for en god løsning mellom pris og komfort, sier Tom Lee.
Lufthansa er et av selskapene som allerede har lansert en lignende seteklasse, og Lee innrømmer at de på ingen måte bryter ny mark.
– Men når vi først gjør det skal det være bra, sier han med en ikke ubetydelig understatement.
Singapore Airlines hadde ellers et godt år i fjor, med et overskudd i regnskapsåret (som endte 31. mars 2014) på mer enn 1,5 milliarder kroner, som er en økning på 13,3 prosent (180 millioner kroner) sammenlignet med forrige regnskapsår.
Fakta
Singapore Airlines har en flåte på mer enn 100 moderne fly, og flyr til 34 land med til sammen 62 destinasjoner.
– Samarbeid skaper vekst
0Singapore Airlines’ nye Norden-sjef mener samarbeidet med SAS blir en viktig suksessfaktor i kampen om det nord-europeiske flymarkedet.