– Bransjen er klar over utviklingen, men gjør ingenting med det, sier administrerende direktør Michael Brusberg i Jeppesen Systems, skjemalegger for en tredjedel av verdens flybesetninger, til nettstedet di.se.
Jeppesen i Gøteborg, som eies av flyprodusenten Boeing, bruker svært omfattende dataprogrammer for å utnytte de respektive flyselskapenes personell så effektivt som mulig.
Selskapet har 350 ansatte i Gøteborg, og 50 er plassert andre steder i verden.
Brusberg slår nå alarm om det skrikende underskuddet på piloter verden står overfor. Det skyldes delvis det faktum at antallet passasjerfly de nærmeste 20 årene fordobles til over 40 000, delvis at mange piloter snart skal pensjoneres. For å imøtekomme behovet trengs det derfor ifølge Brusberg 533 000 nye piloter, og 584 000 nye flyteknikere.
– Å utdanne en halv million flyvere vil koste i underkant av 500 milliarder kroner, sier Brusberg, som dermed peker på det faktum at pilotene tidligere i stor grad kom fra i de ulike landenes flyvåpen, mens de i dag hovedsakelig utdannes ved sivile flyskoler.
Uansett tilnærming til problemet mener Brusberg det vil oppstå et alvorlig underskudd på piloter, noe som vil føre til høyere og lønninger, og dermed høyere billettpriser. Det vil være godt nytt ikke minst for nyutdannede piloter, som i dag har relativt dårlig betalt.
– Hele bransjen, både flyselskapene og flyprodusentene, må gå sammen om å løse dette og utdanne nye piloter, mener Brusberg, som imidlertid ikke har særlig stor tro på at det vil skje med det aller første.
– I øyeblikket sitter alle og venter på at en annen skal ta opp tråden.
Pilotunderskudd gir høyere billettpriser
0Verden trenger en halv million nye piloter. Hvordan de skal skaffes er det ingen som helt vet. Høyere billettpriser er konsekvensen.