Air France-KLM kjøpte en eierandel på 25 prosent i Alitalia i 2009. Da fikk det også opsjon på å kjøpe mer fra 2013, skriver Atwonline.com. Tanken er at kjøpet skal finansieres med aksjebytte, omtrent på samme måte som da Air France og KLM fusjonerte i 2004.
Sannsynligheten for at et slikt aksjebytte skal bli vellykket, er fra Air France-KLMs side avhengig av at selskapet leverer resultater som støtter en akseptabel aksjekurs. Resultatet for 2011, som ble presentert i går, var en liten katastrofe.
Minus seks milliarder i netto
En viktig årsak til det svake 2011-resultatet er økte drivstoffkostnader. Flyselskapet brukte hele 47,8 milliarder kroner på drivstoff i 2011, en økning på 16,3 prosent fra året i forveien.
 Året 2011 var vanskelig for gruppen på grunn av et usikkert økonomisk miljø og en stor økning i drivstoffprisen, sier Air France-KLMs leder Jean-Cyril Spinetta.
Det er ventet at drivstoffprisene vil øke ytterligere i 2012, advarer selskapet.
Air France-KLM fikk et driftsresultat på minus 2,6 milliarder kroner i 2011, viser årsrapporten.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 09.03.2012 klokken 09.20