Cenium skal levere IT-plattformen til MGMs internasjonale ekspansjon, i første omgang 17 hoteller, skriver Finansavisen.
Ceniums datasystem er utviklet over det siste tiåret for å drive rundt 170 Choice-hoteller i Skandinavia. Det er etter hvert bygget ut til å omfatte alt fra hotellbooking, til styring av lønn, lojalitetssystemer, bemanningsbehov, konferansevirksomhet og restaurantdrift.
Les også: Stordalen nær it-kupp.
 Nå står vi foran et gjennombrudd internasjonalt. MGM sier til oss: Dette produktet kan endre en hel industri, sier Stordalen med sedvanlig begeistring til Finansavisen.
Gir fast inntektsstrøm
Hver hotellavtale er verdt rundt en halv million kroner. I tillegg kommer årlige inntekter. Ceniums verdi ligger i at systemet skal kunne senke en hotellkjedes kostnader vesentlig.
Å komme så langt som Cenium er i dag, har kostet. Stordalen sier han så langt har investert 100 millioner kroner i selskapet, og han regner med å tape 20 millioner i år.
 Den veksten vi ser nå, vil koste penger. Jo mer vi selger, jo mer kommer veksten til å koste. Men så lenge vi signerer nye avtaler, ser jeg på dette som en suksesshistorie og er villig til å investere videre, sier Stordalen.
I tillegg til de 170 Choice-hotellene, brukes Cenium-systemet av 80 andre hoteller verden rundt.
Ceniums største konkurrent er Nasdaq-noterte Micros Fidelio. Stordalen mener imidlertid at Ceniums løsning er mer omfattende.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 05.02.2010 klokken 10.35