Like før nyttår passerte Emirates sin tyske rival, melder Finansavisen. Nå er det Emirates som har flest fly på langrutene, hele 155 maskiner mot 154 for Lufthansa.
Det er konsulentselskapet Arthur D. Little i Düsseldorf som har gjort opptellingen. Konsulentene har også beregnet maktforholdene i flybransjen i 2030, og sammenligner med i dag.
Et av funnene er at trafikkstrømmene i Midtøsten og Europa vil være jevnstore om 20 år, målt i passasjerer. I dag er Europa dobbelt så stor. Det betyr at trafikkvolumet i Midtøsten vil femdoble seg i perioden.
 Vi føler oss ganske sikre på at markedsandelene globalt vil forskyve seg ganske markant. Aktørene i Asia og Midtøsten tar store andeler, sier direktør Nathan Zielke i Arthur D. Little til Finansavisen.
Den største aktøren i Midtøsten er nettopp Emirates. Selskapet har bestilt 90 superjumboer av typen Airbus A380, hvorav 15 er levert, og fylte på med 30 langrutefly av typen Boeing 777 med ekstra lang rekkevidde i sommer.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 05.01.2010 klokken 16.55