Fjord Line har opsjon på bygging av en tredje cruiseferge, i tillegg til de som skal betjene Danmark fra 2012. Det skal i tilfellet leveres i løpet av 2013. Fristen for å erklære opsjonen går ut i juni 2011.
Etter hva Dagens Næringsliv forstår har styret i fergeselskapet sett på mulighetene for å gjenoppta forbindelsen mellom Vestlandet og Storbritannia med det tredje skipet. Avisen skriver at Aberdeen peker seg ut.
 Vi har så langt valgt å konsentrere oss om å få på plass de to nybyggene som skal settes inn i trafikken fra Vestlandet og Sørlandet til Nord-Jylland. Så langt har vi bare kastet litt ball i styresammenheng om mulig bruk av enda et skip, sier administrerende direktør Ingvald Fardal i Fjord Line til Dagens Næringsliv.
Til Storbritannia på nytt?
Både Color Line, Fjord Line og sist DFDS seilte tidligere fra Bergen og Stavanger til Newcastle, men måtte gi opp seilingene på grunn av lav lønnsomhet. Dagens Næringsliv framholder at Aberdeen gir kortere seilingstid enn til Newcastle, samtidig som oljevirksomheten bør gi mertrafikk.
 Det er for tidlig å begi seg inn på spekulasjoner om trafikkgrunnlaget. Vi ønsker ikke å utbrodere dette. Realiteten er at vi ikke har bestemt oss for om vi skal utøve opsjonen på et tredje skip, ei heller hvor det eventuelt skal settes inn. Det eneste som er helt sikkert, er at vi ikke vil satse på noe nytt uten at vi har tro på at det gir lønnsomhet, sier Fardal.
Det er vel to år siden DFDS kuttet ut sin rute mellom Vestlandet og Newcastle. Det danske fergeselskapet overtok seilingene etter Fjord Line i 2006 og utvidet frekvensen til to ukentlige avganger om vinteren og tre om sommeren med bil- og passasjerfergen Queen of Scandinavia.
Fjord Line kjøpte Color Lines daværende englandsrute fra Vestlandet til Newcastle for 395 millioner kroner i 1998.
Oppdatert av Stein Arild Iglebæk 22.12.2010 klokken 11.00