Bestillingene for langreiser i jule- og nyttårsperioden har ifølge HSHs medlemmer gått opp ti prosent i forhold til volumet i 2009, og dette er langt bedre enn i toppåret 2007. Dessuten har fem prosent flere enn i fjor meldt seg på et cruise i fjerne farvann, sier reisebransjedirektør utland, Rolf Forsdahl, i HSH til NTB.
 Slike reiser er for stadig flere i ferd med å bli en del av juletradisjonene og en viktig gavekategori. Julereiser med familien er ikke bare «avlat» for manglende samværstid resten av året  slike utflukter er både reell og rasjonell grunn for avbrekk i en stressende tid, sier Forsdahl.
I den store feriesammenheng er imidlertid ferieturer før, under og etter jul en relativt begrenset foreteelse. De av oss som tar ut ferie, foretar nærmere tre millioner turer i året. Og da blir vår reiseaktivitet i det som kalles jule- og nyttårsperioden liten  rundt seksÂsyv prosent av det totale. Men vi bruker likevel rundt en milliard kroner på denne ferieformen, sier Forsdahl til NTB.
Ti prosent økning
Anslaget for jule- og nyttårsreiser i år er laget etter informasjoner fra HSHs medlemmer i reisebransjen  i første rekke reisebyråene og turoperatørene. De opplever at det i markedet blir mer og mer vanlig for folk å komme seg vekk noen dager fra rushet, og for å oppleve utenlandsk julestemning.
Men også andre faktorer spiller sterkt inn. Fraværet av fridager i julen påvirker vår holdning til å reise på denne tiden, og flyselskaper i lavprissjiktet er sterkt medvirkende til at flere og flere får nye reisevaner.
 Dessuten må ikke Disney-faktoren undervurderes. Folk søker til byer og steder som har sin juletradisjon, der noe er likt vår tradisjon mens annet er mer eksotisk. Gode eksempler her er Krakow, Lübeck, Berlin, Celle, Tallinn og Wien, som alle har strålende julemarkeder sier Forsdahl.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 13.12.2010 klokken 09.15