SAS-gruppen fikk en økning i antall solgte passasjerkilometer (rpk) på 11,3 prosent i november, sammenlignet med samme måned i fjor. Kapasiteten (ask) økte med 6,9 prosent, noe som ga en oppgang i belegget (kabinfaktoren) på 2,8 prosentpoeng til 70,0 prosent.
Scandinavian Airlines kunne notere en økning i rpk på hele 11,0 prosent, mens flyselskapet bare økte ask med 5,1 prosent. Dermed økte belegget med 3,8 prosentpoeng til 71,7 prosent.
– Vi gleder oss over den positive trafikkutviklingen og vår evne til å holde snittinntekten på et stabilt nivå samtidig som vi ekspanderer. Kundene setter pris på vårt voksende nettverk som muliggjør at de kan reise hvor de vil, når de vil. Dette kommer blant annet frem i den gode bookingen på den nye OsloÂNew York-ruten, sier konsernsjef John S. Dueholm i SAS.
Flybransjen preges fortsatt av sterkt press på prisene. Tidligere i dag meldte Norwegian at inntekt per passasjer per kilometer (yield) falt fra 55 øre i november i fjor til 50 øre i november i år. SAS rapporterer yield-utviklingen en måned på etterskudd, og den falt 4,3 prosent i oktober, sammenlignet med samme måned året før.
Les også 16 prosent flere i november.
For SAS-gruppen steg rask, inntekt per tilgjengelig setekilometer, med 1,5 prosent i oktober. Flyselskapet sier i sin presentasjon at Âdet ventes en relativt flat rask-utvikling og fortsatt yield-press i novemberÂ.
SAS planlegger en kapasitetsvekst på fireÂseks prosent i 2011 for Scandinavian Airlines, i forhold til 2010.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 07.12.2010 klokken 13.15