De nye passasjerreglene gir den reisende rett til å velge mellom ombooking eller refusjon av billettprisen ved kansellering eller forsinket avgang på mer enn 90 minutter. Man får også rett til mat og drikke dersom forsinkelsen går over 90 minutter. Er det nødvendig har man også rett til å få dekket overnatting i inntil tre døgn. Dessuten får reisende rett til refusjon av 25 prosent av billettprisen ved forsinket ankomst, melder NTB.
De nye passasjerrettighetene gjelder både ferger og hurtigbåter i innenlands trafikk og de store fergene som går mellom Norge og andre land i EU. Forutsetningen er at man kun kjøper reise og ikke overnatting på de store fergene. Dersom reisen inkluderer overnatting, blir turen regnet som en pakkereise og regulert av pakkereiseloven.
Reglene vil ikke gjelde for mindre passasjerbåter, det vil si båter som er sertifisert til å ta mindre enn 13 passasjerer, som trafikkerer en distanse på mindre enn 500 meter eller som er bemannet med ikke flere enn tre personer.
EU-forordningen skal nå implementeres i norsk lovverk. Det setter også krav til en klageordning for båtpassasjerer.
 Forbrukerrådet har lenge tatt til orde for en felles transportklagenemnd, noe vi har vi fått gjennomslag for hos myndighetene. Vi regner med at den planlagte transportnemnda nå også vil inkludere båttransport, sier fagdirektør Janne Pedersen Forbrukerrådet til NTB.
De nye passasjerreglene gjelder for øvrig ikke når forsinkelsen eller kanselleringen skjer på grunn av forhold som er utenfor selskapets kontroll, slik som ekstreme værforhold og lignende.
Oppdatert av Stein Arild Iglebæk 07.12.2010 klokken 09.55