I stedet for å satse på utvikling av en helt ny flymodell for kort- og mellomdistanse, skal den europeiske flyfabrikken Airbus oppgradere A320-familien med ny motorteknologi. I går ble det kjent at Airbus lanserer ÂA320neoÂ. Det får 15 prosent lavere drivstofforbruk enn dagens modeller og skal leveres fra 2016.
SAS er mulig kunde
Her hjemme er SAS i gang med å vurdere hvordan selskapet skal erstatte 25 prosent av flyflåten. Dette dreier seg om eldre fly av typen MD80 og Boeing 737. I tillegg må SAS ta høyde for en årlig markedsvekst på fireÂseks prosent, skriver Finansavisen.
I forrige uke skrev nyhetsbyrået Bloomberg at en ny generasjon fly fra kanadiske Bombardier er aktuelle for SAS når selskapet skal bestille inntil 55 fly. Også den oppgraderte modellen fra Airbus vil bli vurdert.
 A320neo er definitivt et skritt i den retningen vi ønsker oss, bekrefter IR-direktør Sture Stølen i SAS til Finansavisen.
På langrutene vurderer SAS det nye Dreamliner-flyet fra Boeing og Airbus sin utfordrer, A350, som skal lanseres i 2014.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 02.12.2010 klokken 09.30